۱۳۹۱ اسفند ۲۸, دوشنبه

فرانسه: باید به مخالفان اسد موشکهای زمین به‌ هوا داد


وزیر خارجۀ فرانسه بار دیگر از ارسال اسلحه برای مخالفان رژیم دمشق پشتیبانی کرد و هشدار داد که اگر وضعیت بدین منوال ادامه یابد، عاقبت سازمان القاعده و گروه‌های افراطی قدرت را در سوریه به چنگ خواهند آورد. به عقیدۀ لوران فابیوس، برای دستیابی به راه‌حل‌های سیاسی در سوریه چاره‌ای جز تغییر دادن وضعیت نظامی نیست.



به گزارش رادیو فرانسه،  روز یکشنبه، لوران فابیوس، وزیر خارجۀ فرانسه در تلویزیون دولتی این کشور گفت: "اگر بخواهیم در سوریه به راه حل سیاسی برسیم باید وضعیت نظامی را تغییر دهیم. برای مقابله با حملات هوایی رژیم، مبارزان باید اسلحه در اختیار داشته باشند".

آقای فابیوس افزود: "ائتلاف ملی سوریه به رهبری احمد معاذ‌الخطیب که از سوی بیش از صد کشور به رسمیت شناخته شده، تضمین می‌کند که در آینده، همۀ گروه‌ها و اقلیت‌های سوریه محترم شمرده شوند... و اگر قرار باشد که به مخالفان اسلحه داده شود، فقط شاخۀ نظامی ائتلاف ملی است که باید این سلاح‌ها را دراختیار گیرد".

طی هفتۀ گذشته فرانسه و بریتانیا خواهان ارسال اسلحه برای مخالفان رژیم دمشق شدند. این دو کشور از سایر دولت‌های عضو اتحادیۀ اروپا خواسته‌اند که هرچه زودتر در این مورد تصمیمی بگیرند.

وزیر خارجۀ فرانسه امروز گفت: "بشار اسد مایل به تغییر هیچ چیز نیست. اگر این وضعیت ادامه یابد، تعداد قربانیان هر روز بیشتر می‌شود اما خطر اصلی این است که تندروها، یعنی القاعده، قدرت را در دست گیرند".

او ادامه داد: "بشار اسد ملت خود را نابود می‌کند. او سلاح‌های شیمیایی در اختیار دارد ولی شک نیست که اگر روزی از این سلاح‌ها استفاده کند، نه تنها مخالفان کنونی که روسیه و چین نیز مداخله خواهند کرد"