۱۳۹۲ فروردین ۸, پنجشنبه

جلسه نمايندگان پارلمان اروپا در بروكسل با حضور خانم مريم رجوي و فراخوان ۲۱۰ نماينده به بارونس اشتون در مورد وضعيت مخالفان ايراني در عراق


در یک جلسه به دعوت دوستان ایران آزاد در پارلمان اروپا در روز چهارشنبه ۲۷ مارس, بیش از ۲۱۰ نماینده پارلمان در یک فراخوان به خانم کاترین اشتون, نماینده ارشد سیاست خارجی اتحادیه اروپا در مورد تهدید حمله مجدد به ساکنان کمپ لیبرتی, محل استقرار ۳۱۰۰ عضو سازمان مجاهدین خلق ایران, هشدار دادند.

استران استیونسون, رییس هیئت رابطه با عراق و قانونگذاران پارلمان سکوت و بی عملی خانم اشتون در مورد حمله ۹ فوریه به کمپ لیبرتی توسط رژیم ایران با همکاری روشن دولت عراق را مورد انتقاد قرار دادند و تاکید کردند که این بی عملی چراغ سبزی خواهد بود به رژیم ایران و دولت عراق تا به این برنامه قتل و تجاوز ادامه دهند.
آنها کارنامه مارتین کوبلر, نماینده ویژه دبیرکل ملل متحد در مورد عراق, را مردود شمردند و اعلام کردند که بانکی مون باید یک فرستاده بیطرف و ذیصلاح را بجای نماینده فعلی بگمارد و یا فعالیت های یونامی باید بالکل پایان پذیرد و مسئولیت ها به کمیساریای عالی پناهندگان سپرده شود.
خانم مریم رجوی , سخنران ویژه این جلسه بود. وی یک گزارش به روز در مورد وضعیت در اشرف و لیبرتی ارائه نمود و خواستار عمل فوری توسط اتحادیه اروپا برای حفاظت از ۳۱۰۰ پناهنده ایرانی در کمپ لیبرتی شد. وی گفت که ساکنان لیبرتی باید که به آمریکا و یا یک کشور اروپایی حتی بطور موقت منتقل شوند و یا باید ترتیبات بازگشت ساکنان به امنیت نسبی کمپ اشرف داده شود.
چندین مقام عالیرتبه اسبق سازمان ملل و آمریکا که مسئولیت های مختلفی در رابطه با اشرف و لیبرتی در سالهای اخیر داشتند دعوت گردیدند تا بعنوان شاهد صحبت کنند.

دکتر طاهر بومدرا, رئیس دفتر حقوق بشر یونامی در عراق که در ماه مه ۲۰۱۲ در اعتراض به رفتار مارتین کوبلر استعفاء داد, در مورد سیاست دولت عراق و یونامی در رابطه با اشرف شهادت داد .
ژنرال دیوید فیلیپس, فرمانده نیروهای آمریکایی مسئول حفاظت از اشرف در سال ۲۰۰۴ در مورد تجربیات خود توضیح داد, و سرهنگ وسلی مارتین, فرمانده حفاظت اشرف در سال ۲۰۰۵ ارزیابی در جزئیات و فنی خود را در مورد وضعیت امنیتی در لیبرتی برای مدعوین ارائه داد.
دکتر آلخو ویدال کوادراس, نایب رئیس پارلمان اروپا, جیم هیگینز عضو دفتر پارلمان اروپا, و چندین سخنران بین المللی دیگر در این جلسه سخنرانی کردند. شرکت کنندگان روی نکات زیر تأکید کردند:
۱. با توجه به احتمال یک حمله مجدد به لیبرتی, که دولت آمریکا نیز در این رابطه ابراز نگرانی کرده است, و دولت عراق تأکید ورزیده که توانایی جلوگیری از آنرا ندارد, امنیت ساکنان لیبرتی دارای اولویت مطلق است. هر گونه راه حلی برای حفاظت آنان باید فوری و شامل تمامی ساکنان بدون استثناء باشد.
۲. گزینه مطلوب انتقال فوری تمامی ساکنان به آمریکا و یا یک کشور اروپایی, حتی بطور موقت است که از آنجا میتوان آنها را به کشورهای ثالث بازاسکان نمود. ما از رهبری اتحادیه اروپا, بارونس اشتون, و دول عضو میخواهیم تا در رابطه با این راه حل اقدام کنند. گزینه بعدی انتقال فوری تمامی ساکنان به اشرف است تا پروسه پناهندگی از آنجا نهایی شود. نگهداری یک تعداد زیاد آنها در لیبرتی تحت هر عنوانی خطرناک و غیرقابل قبول است.
۳. فرستاده اتحادیه اروپا ماریتن کوبلر که ساکنان را تحت فشار قرار میدهد که “وضعیت عادی است” با ادامه مصاحبههای کمیساریای عالی پناهندگان و با پذیرش تک افراد و جابجاییهای محدود, بدون شک راه را برای یک حمله وحشیانه دیگر بر روی کمپ باز میکند.