۱۳۹۲ فروردین ۸, پنجشنبه

وجود یک طرح جامع برای تصرف دمشق

به گزارش رادیو آلمان، مخالفان بشار اسد سفارت سوریه در قطر را بازگشایی کردند و پرچم خود را بر فراز ساختمان آن برافراشتند. قطر از حامیان اصلی ائتلاف ملی سوریه و نخستین کشوری است که روابط خود را با این ائتلاف تا سطح سفیر ارتقا داده است.

در همین حال گزارش‌ها حاکی از تشدید چشمگیر حمایت تسلیحاتی شماری از کشورهای منطقه به همراهی آمریکا و چند کشور غربی از شورشیان سوریه است.



خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از یک دیپلمات ارشد عرب گزارش داده است که در طول چهار هفته گذشته شمار محموله‌های تسلیحاتی که از طریق هوایی به سوریه منتقل می‌شوند، دو برابر شده است. اردن، عربستان سعودی، ترکیه و قطر از جمله کشورهایی هستند که در این گزارش از آنها به عنوان حامیان شورشیان در سوریه نام برده شده است.

همچنین دو کارشناس نظامی که موضوع انتقال کمک‌های تسلیحاتی به سوریه را دنبال می‌کنند، به آسوشیتدپرس گفته‌اند که محموله‌های اخیر شامل اسلحه‌ها و موشک‌های ضد تانک ساخت کرواسی است که از تسلیحات دیگری که شورشیان تا کنون از آنها استفاده‌می‌کرده‌‌اند، بسیار قوی‌تر هستند.

دیپلمات ارشد عرب که نامش فاش نشده در گفتگو با این خبرگزاری از وجود یک "طرح جامع" برای تصرف دمشق توسط شورشیان خبر داده است.

به گفته این شخص، ایده اصلی این طرح این است که ابزار لازم در اختیار شورشیان قرار داده شود تا بتوانند از جبهه‌های مختلف، از ترکیه در شمال و از اردن در جنوب به دمشق نزدیک شوند و به این ترتیب اسد را سرنگون کنند.

این دیپلمات اضافه کرده است که این طرح در چند مرحله تنظیم شده و "روزها یا هفته‌ها" تا حاصل شدن نتیجه طول می‌کشد.

شورشیان تا کنون موفق به در دست گرفتن کنترل مناطق حومه دمشق شده‌‌اند اما تلاش آنان برای تصرف دمشق هر بار با شکست مواجه بوده است.