۱۳۹۲ فروردین ۲۳, جمعه

بحران اتمی؛ رژیم تهران: توپ در زمین 5+1 است

معاون سعید جلیلی با اشاره به مذاکرات "آلماتی 2" گفت: رفع کامل تحریم‌ها باید هدف اصلی گفت‌وگوهای ایران و 1+5 باشد که می‌تواند بر اساس آمادگی طرف مقابل این هدف گام به گام صورت گیرد.


به گزارش ایسنا، علی باقری، عضو تیم مذاکره‌کننده ایران با 1+5 در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری پنجشنبه شب در سخنانی تاکید کرد: امیدواریم 1+5 با پاسخ سازنده، روشن، عملیاتی و واقع‌بینانه وارد عرصه شود و از بحث‌های غیرواقعی که ما را به بن‌بست می‌کشاند جلوگیری کنند.

او ادامه داد: آن‌ها خودشان به این واقعیت رسیدند که ایران و ملت ایران بر روی حقوق هسته‌یی‌اش به طور جدی ایستاده است و رفع تحریم‌ها به طور کامل باید اصل گفت‌وگوها باشد. می‌تواند بر اساس آمادگی طرف مقابل این مساله (رفع کامل تحریم‌ها) به صورت گام به گام انجام شود.

معاون دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان درباره مذاکرات "آلماتی 2"، تاکید کرد: برای آن‌ها (1+5) گفتیم که به هر حال نتیجه گفت‌وگو چه می‌خواهد باشد؛ این که ایران به طور رسمی فعالیت‌های صلح‌آمیزش را داشته باشد و تحریم‌ها به طور کامل از بین برود. اما در مراحلی که می‌خواهیم به این مساله برسیم آن‌ها موانعی را ایجاد می‌کنند. خواسته‌های ایران چیزی نیستند که آن‌ها بخواهند ردش کنند.

باقری اضافه کرد: آقای جلیلی در دور چهارم روز دوم مذاکرات "آلماتی 2" به طرف مقابل گفت که باید برای حق غنی‌سازی ایران چارچوبی تعیین کنید که چه موضعی خواهید گرفت. اگر امروز درباره حق غنی‌سازی صحبت نکنید و به یک آینده نامعلوم آن را محول کنید اصلا مذاکرات چه سرنوشتی پیدا خواهد کرد..

وی خاطرنشان کرد: افق تحریم‌ها باید مشخص شود یعنی این که در گامی که می‌خواهیم برداریم تحریم‌های مورد نظر ما باید برداشته شود نه آن چه آن‌ها پیش خود جمع‌بندی می‌کنند.

باقری در پاسخ به این که آن‌ها علاوه بر اعتمادسازی ایران، مساله نگرانی از فعالیت‌های هسته‌یی را مطرح می‌کنند، خاطرنشان کرد: این دو مقوله از هم جدا هستند. آن‌ها برای رسیدن به اهداف‌شان این دو را با هم یکی می‌کنند در حالی که اعتمادسازی یک بحث سیاسی است که دو طرف باید بر اساس حقوق برابر با هم مذاکره کنند اما رفع نگرانی در بحث هسته‌یی ما اصلا موضوعیت ندارد. 

معاون مذاکره‌کننده ارشد ایران با 1+5، گفت: بر همین اساس آقای جلیلی در "آلماتی 2" اظهار کرد که اعتمادسازی یک جاده دو طرفه است و هر چقدر آن‌ها جلو بیایند ما هم همان مقدار جلو می‌آییم اما در بحث نگرانی‌ها از انحراف برنامه هسته‌یی ایران به سمت سلاح جای بحث نداریم.

باقری در پاسخ به این که آیا زمان مشخصی برای گفت‌وگوهای بعدی و یا گفت‌وگوهای کارشناسی در "آلماتی 2" مشخص شد و یا بر روی آن بحث شد؟ اظهار کرد: در این نشست به آن‌ها اعلام کردیم که حاضریم در سطوح مختلف گفت‌وگو کنیم تا توافق را تسهیل کنیم. جلیلی پیشنهاد برگزاری نشست کارشناسی داد و گفت که دیدگاه‌های ما درباره مابه‌ازاها در عرصه رفع تحریم‌ها ممکن است ابهاماتی ایجاد کند که حاضریم نشست کارشناسی برگزار کرده و کارشناسان‌مان درباره آن‌ها توضیح دهند. آن‌ها گفتند اصل نشست کارشناسی خوب است اما باید در عرصه سیاسی تصمیم بگیریم که به چه نحو وارد عرصه چانه‌زنی درباره مابه‌ازاها شویم و جلیلی گفت که عرصه سیاسی همین جاست و حاضریم همین الان بحث کنیم که آن‌ها کمی جا خوردند و انتظار نداشتند که ما این آمادگی را داشته باشیم. 

وی ادامه داد: بعد از اتمام جلسه نیز بنده با خانم اشمید (معاون اشتون) صحبت کردم و گفتم حاضریم نشست کارشناسی قبل از جلسه سیاسی بعدی داشته باشیم با این حال خانم اشتون گفت که باید با وزیران خارجه شش کشور صحبت کند و تصمیم‌گیری درباره پیشنهاد ما را و زمان گفت‌وگوهای بعدی را به پس از مشورت با وزیران شش کشور موکول کرد.

او در پاسخ به این که افکار عمومی انتظار دارد که مذاکرات به یک نتیجه برسد و حداقل زمان و مکان مذاکرات بعدی مشخص شود اما این اتفاق در "آلماتی 2" نیفتاد، گفت: دلیل اصلی این مساله نبود اختیارات لازم برای تصمیم‌گیری در طرف‌های 1+5 بود.

باقری در بخش دیگری از سخنان خود به ادوار پیشین مذاکرات هسته ای پرداخت و با اشاره به پیشنهادهای تجدیدنظر شده 1+5 در "آلماتی 1"، تصریح کرد: آن‌ها در پیشنهادهای‌شان درباره اقداماتی که باید در مقابل ایران انجام دهند تغییراتی را داده بودند و هم درباره کارهایی که به عنوان مابه‌ازا باید انجام دهند و برای انجام این امور هم یک مقطع زمانی تعیین کرده بودند. بر این اساس در "آلماتی 1" در پیشنهاد آن‌ها، 1+5 در مطالباتش از ایران، مابه‌ازاهایی که در برابر انجام مطالبات صورت می‌گیرد و بازه زمانی تغییراتی داده بود.

معاون دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان ادامه داد: در "آلماتی 1" به صراحت گفتیم که پیشنهادات‌تان را رد نمی‌کنیم و قابل بررسی است و با این واکنش طرف مقابل ترغیب شد که در روند گفت‌وگوهای خود جدی باشد. بعد از "آلماتی 1"، کارشناسان ما و طرف مقابل در استانبول بیش از 10 ساعت با هم گفت‌وگو کردند و ایران اشکال‌ها، ابهام‌ها و نقایص پیشنهاد طرف مقابل را تبیین کرد و دیدگاه‌هایش را هم نیز توضیح داد. در این نشست بر دو سه نکته تاکید شد؛ اول این که اگر می‌خواهید به توافق برسیم پیشنهاد‌های‌تان را غنی کنید، دوم این که اگر می‌خواهید توافقی صورت گیرد ما آماده هستیم اما این سطح توافق بستگی به آمادگی آن‌ها هم دارد و سوم اگر می‌خواهید توافق محدود باشد ما هم در آن چارچوب توافق می‌کنیم و مابه‌ازای متناسبش را تعریف می‌کنیم اما اگر می‌خواهید توافق کلی باشد در آن صورت باید کیف تحریم‌های‌تان را به طور کامل با خود به آلماتی بیاورید.

باقری خاطرنشان کرد: در "آلماتی 2" به نظر من از یک جهت نقطه عطف جدی صورت گرفت. این که طرف مقابل دید چاره‌ای جز وارد شدن به مذاکره جدی با ایران ندارد و این که صرف گذاشتن یک پیشنهاد روی میز نمی‌تواند چیزی را حل کند هر چند که در روز اول مذاکرات "آلماتی 2" تلاش کردند این کار را انجام دهند اما طرف ایرانی با منطق روشن و متکی بر مبنای حقوقی وارد شد و گفت که برخی از محورهای پیشنهادی آن‌ها را می‌پذیرد اما مشروط به این که مابه‌ازارهای متناسب با آن را ارائه کنند. طرف مقابل گفت که نظر ما این است که همه آن‌ها با هم دیده شده و پذیرفته شود. ما به آن‌ها گفتیم که برخی از پیشنهادات شما اشکالات فنی دارد و برخی هم مغایر و ناقض و مخدوش کردن حقوق ماست که اصلا وارد بحث درباره آن‌ها نمی‌شویم. اگر می‌خواهید به طور کلی مساله حل شود آمادگی داریم اما شرطش این است که شما (1+5) درباره حق غنی‌سازی ما گام جدی و روشن بردارید.

باقری درا دامه افزود: جلیلی در مذاکرات تبیین کرد که اگر حق‌ غنی‌سازی را به رسمیت بشناسید و تحریم‌ها را رفع کنید این مساله (هسته‌یی) قابل حل است و به فرمایشات مقام معظم رهبری در نوروز سال 92 در مشهد مقدس اشاره کردند که اگر غربی‌ها می‌خواهند این مساله حل شود راه‌حل آسان، سریع و در دسترس است اما آن‌ها نمی‌خواستند که وارد چنین مسیری شوند. ما گفتیم در این مساله هر چقدر که شما پیش بیایید ما هم جلو می‌آییم. جلیلی گفت که چند محور از پیشنهاد شما (1+5) را انتخاب کردیم و می‌گوییم قابل انجام است به شرط این که مابه‌ازای متناسب آن را ارائه کنند چون می‌خواهیم به یک توافق برسیم.

معاون دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان ادامه داد: جلیلی به آن‌ها گفت که دو گزینه داریم؛ اول این که بر چند محوری که پیشنهاد آن‌ها بوده است و ارائه مابه‌ازای متناسب اتفاق‌نظر کنیم هر چند که این حرکت به نظر آن‌ها کوچک و اندک باشد و دوم این که اساسا حرکتی صورت نگیرد. با این حال نظر ایران این است که حرکت ولو کوچک، صورت گیرد.

باقری خاطرنشان کرد: برخلاف اظهارات وزیر خارجه آمریکا، توپ در زمین 1+5 است. ما چارچوبی که می‌توانست دو طرف را به توافق برساند ارائه کردیم و در آن چارچوب محورهای مورد پیشنهاد آن‌ها هم قرار دارد اما با این نکته که آن‌ها باید مابه‌ازای متناسبش را که منجر به رفع تحریم‌های موثر شود ارائه کنند.

وی در پایان این مصاحبه که با بخش گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه 2 سیما انجام می‌شد، درباره نشست "آلماتی 2"، تاکید کرد: در "آلماتی2"، ایران طرف مقابل را وادار کرد تا وارد عرصه گفت‌وگو و مذاکره شود و از این منظر این گفت‌وگوها یک نقطه عطف بود. در "آلماتی 2"، 1+5 وارد عرصه چانه‌زنی شد.