۱۳۹۲ فروردین ۲۳, جمعه

زلزله بوشهر و نیروگاه اتمی؛ نشست اضطراری اعراب

نشست اضطراری شورای همکاری خلیج‌فارس درباره زلزله بوشهر و نیروگاه اتمی

ایسنا: با وجود تاکید مسوولان جمهوری اسلامی مبنی بر مقاوم بودن نیروگاه اتمی بوشهر در برابر زلزله، کشورهای حوزه خلیج فارس در نظر دارند تا روز یک‌شنبه نشست اضطراری را در ریاض به منظور بررسی پیامدهای زلزله اخیر در بوشهر و آن چه آن را احتمال نشست تشعشعات از نیروگاه بوشهر مطرح می‌کنند، برگزار کنند.



یک دیپلمات بلندپایه عرب در گفت‌وگو با روزنامه‌ی کویتی الوطن بیان کرد که این نشست روز یک‌شنبه و در بالاترین سطح برگزار و طی آن اقدامات شش کشور عضو شورای همکاری خلیج فارس در مقابله با حوادث زیست محیطی احتمالی ناشی از نشت مواد رادیو اکتیو از نیروگاه اتمی بوشهر و اجرای اقدامات فوری و ملی این کشورها بررسی خواهد شد.

او با بیان این که زلزله روز سه‌شنبه در بوشهر با نیروگاه بوشهر فاصله زیادی داشته است، گفت: ما می‌خواهیم برای این گونه احتمالات آماده باشیم. ما احتمالات زیادی پیش رو داریم، زلزله ادامه دارد و ما باید برای آن چه که در آینده اتفاق می‌افتد، آماده باشیم. ما باید اقدامات ممکن را انجام دهیم و طرح محکمی را برای تعامل با هرگونه احتمالی در اختیار داشته باشیم.

این دیپلمات عرب ادامه داد که مسوولان دبیرخانه شورای همکاری خلیج فارس کانال‌هایی را برای ارتباط با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درخصوص زلزله روز سه‌شنبه و میزان تاثیر آن بر نیروگاه‌های ایران باز کردند.