۱۳۹۲ فروردین ۳۱, شنبه

پلیس: مظنون دوم انفجارهای بوستون دستگیر شد

به گزارش خبرگزاری فرانسه، پلیس بوستون دقایقی پیش اعلام کرد مظنون دوم انفجارهای روز دوشنبه این شهر که از شب گذشته تحت تعقیب قرار داشت، دستگیر شده است.

پیشتر خبرنگاران گزارش کردند که پلیس فردی مشکوک را در قایقی در یک باغ مشاهده کرده و از شنیده شدن صدای تیراندازی در این منطقه در نزدیکی بوستون خبر داده بودند.



مظنون شماره یک انفجارهای بوستون که برادر بزرگتر مظنون دوم بود، شب گذشته هنگام فرار توسط پلیس بوستون هدف گلوله قرار گرفت و ساعتی بعد در بیمارستان درگذشت.

تعقیب این دو برادر که از اتباع چچن و مقیم آمریکا بودند، طی 24 ساعت گذشته شهر بوستون را به یک شهر آشوب زده مبدل کرده بود.

رسانه های آمریکایی تلاش پلیس برای یافتن مظنون فراری را شکار انسان نام گذاشته بودند.


پدر مظنونان انفجار بوستون: فرزندانم مسلمان مومن اند

پدر دو مظنون انفجارهای بوستون گفته فرزندانش از مسلمانان مومن هستند و احتمالا فریب خورده اند و دست به این کار زده اند.

از سوی دیگر گزارشگر بخش عربی راشا تو دی (روسیا الیوم) گفته است، مظنونان انفجارهای بوستون دو برادر چچنی هستند که نیروهای امنیتی روسیه در تعقیب آنان بودند. 

وی گفت، اطلاعات موجود نشان می دهد برادران سرنیف، چچنی تبار هستند و مدتی در شهر ماخاچ قلعه جمهوری داغستان روسیه زندگی کرده اند و سپس برای تحصیل به آمریکا رفته اند. 

وی افزود، بر اساس اطلاعات موجود، این دو برادر در ارتباط با اقدامات تروریستی در داخل روسیه تحت تعقیب دستگاه های امنیتی روسیه هستند. این افراد مدت زیادی تحت تعقیب بودند ولی در نهایت توانستند به آمریکا فرار کنند. 

وی افزود، بررسی ها درباره این دو نفر ادامه دارد ولی با مشخص شدن هویت این دو برادر، مسائل زیادی در مورد انفجارهای بوستون روشن خواهد شد. 


بسیاری از شبه نظامیان چچن به القاعده پیوسته اند

گزارشگر شبکه خبری سی ان ان نیز در این باره گفت، در سالیان اخیر شمار زیادی از شبه نظامیان چچن به القاعده پیوسته اند و در کنار القاعده در مناطقی مانند افغانستان و عراق در جنگ مشارکت داشته اند.

وی افزود، البته هنوز نمی دانیم که آیا ارتباطی میان آنها و عاملان انفجارهای بوستون وجود دارد یا خیر. اما نهادهای امنیتی ارتباط احتمالی میان آنان را بررسی می کنند.

وی گفت، ماموران اطلاعاتی آمریکا در حال بررسی فعالیتها و ارتباطات این دو متهم در گذشته هستند و حضور آنها را در پایگاه های اجتماعی اینترنتی بار دیگر با دقت بیشتر پیگیری می کنند.


دو مظنون انفجار بوستون در خارج آموزش ديده اند 

مشاور کنگره آمریکا در امور تروریسم گفت مسئولان امنیتی آمریکا معتقدند دو مظنون انفجارهای بوستون خارج از این کشور در زمینه بمب و انفجار و درگیری آموزش دیده اند.

ولید فارس در مصاحبه با شبکه تلویزیونی اسکای نیوز عربی گفت، دو مظنون انفجارهای بوستون چچنی هستند. مسئولان امنیتی معتقدند این دو که برادر هستند، خارج از آمریکا آموزش نظامی دیده اند.

وی درباره پیامدهای این حادثه، اظهار داشت سئوالات زیادی درباره این حادثه وجود دارد که بعد از پایان عملیات امنیتی در کنگره و رسانه ها مطرح خواهد شد. سوال نخست و مهم این است که این افراد چگونه توانسته اند از تدابیر امنیتی آمریکا عبور کنند. سئوال مهم دیگر این است که آیا این افراد وابسته به شبکه تروریستی هستند؟