۱۳۹۲ فروردین ۳۱, شنبه

کاهش ۳۸ درصدی فروش خودرو در ایران

به گزارش روزنامه بهار، براساس تازه‌ترین گزارش انجمن جهانی خودروسازان در سال ۲۰۱۱ فروش انواع خودرو در ایران به یک میلیون و ۶۳۰ هزار دستگاه رسیده بود که این رقم در سال گذشته به یک میلیون دستگاه کاهش یافت.


فروش خودرو در ایران در سال ۲۰۱۲ به پایین‌ترین سطح خود طی پنج سال اخیر و از سال ۲۰۰۷ تاکنون رسید. در سال ۲۰۰۷ فروش خودرو در کشور به یک میلیون و ۳۷ هزار و ۹۰۰ دستگاه رسیده بود و قبل از آن فروش خودرو در ایران زیر یک میلیون دستگاه بود.

اوج فروش خودرو در ایران مربوط به سال ۲۰۱۱ به میزان یک میلیون و ۶۳۰ هزار دستگاه خودرو می‌شود.

به صورت تفکیک شده نیز فروش خودروهای سواری در ایران طی سال گذشته میلادی با کاهش ۳۸.۵ درصدی به ۸۶۰ هزار دستگاه رسید. در حالی که فروش خودروهای تجاری با افت ۳۹.۱ درصدی بالغ بر ۱۴۰ هزار دستگاه شد. اوج فروش خودروهای سواری و تجاری در ایران به ترتیب مربوط به سال‌ ۲۰۱۱ به ترتیب با یک میلیون و ۴۰۰ هزار دستگاه و ۲۳۰ هزار دستگاه است. 

با احتساب فروش یک میلیون دستگاه خودرو، ایران در سال ۲۰۱۲ شانزدهمین بازار بزرگ خودروی جهان بود. سهم ایران از بازار جهانی خودرو نیز به حدود ۱.۲ درصد رسید. فروش جهانی خودرو در سال ۲۰۱۲ با افزایش ۴.۸ درصدی نسبت به سال ۲۰۱۱ به ۸۱ میلیون و ۷۳۹ هزار و ۹۶ دستگاه رسید. 

در سال ۲۰۱۲ بالاترین سطح فروش جهانی خودرو در کل تاریخ صنعت خودروسازی به ثبت رسید. پیشتر انجمن جهانی خودروسازان تولید خودروی ایران را در سال ۲۰۱۲ با کاهش ۴۰ درصدی نسبت به سال ۲۰۱۱ معادل ۹۸۹ هزار و ۱۱۰ دستگاه اعلام کرده بود. با این میزان تولید ایران با پنج پله نزول به سال ۲۰۱۱ در رده هجدهم بزرگترین خودروسازان جهان در سال ۲۰۱۲ قرار گرفت.