۱۳۹۲ فروردین ۱۳, سه‌شنبه

ساخت بلندترین سد جهان با رمز "یا زهرا یا مهدی"

عملیات ساخت بلندترین سد بتونی دوقوسی جهان با نام بختیاری و 2.5 میلیاردمترمکعب توان ذخیره آب در ارتفاعات زاگرس، پس از مدت ها بررسی و برنامه ریزی برای شروع سرانجام هشتم فروردین ماه امسال با حضور محمود احمدی نژاد رئیس جمهوری آغاز شد.


به گزارش خبرنگار مهر، سد بختیاری به عنوان بلندترین سد بتنی دو قوسی جهان در 80 کیلومتری جنوب شرقی خرم آباد و در میان ارتفاعات سر به فلک کشیده زاگرس در مجاورت ایستگاه تنگ پنج راه آهن سراسری (هشتمین ایستگاه حدفاصل درود - اندیمشک) ساخته می شود.

عمليات ساخت این سد بتني پنج شنبه 8 فروردين ماه 92 با دستور "محمود احمدی نژاد" رئيس جمهوري و با رمز "یا زهرا یا مهدی" آغاز شد. رئیس جمهوری پس از آغاز عمليات اجرايي سد بختياري، اظهار داشت: آنچه كه مهم تر از ساخت سد بختياري به عنوان بلندترين سد بتني جهان مطرح است، تجلي خودباوري و ايمان در كشور است.

وي افزود: فراموش نمي كنيم كه در گذشته در ساخت سدهاي كوچكتر ما به ديگران وابسته بوديم و آنها تصميم مي گرفتند و خود سد را اجرا مي كردند. احمدی نژاد با بيان اينكه سد بختياري مخزني به حجم 2.5 ميليارد مترمكعب آب را مديريت مي كند، يادآور شد: يكي از راه‌هاي مناسب مديريت آب در كشور ما ساخت سد است.

رئیس جمهور به ظرفيت 1500 مگاواتي نيروگاه بختياري در فاز نخست و 1000 مگاوات در فاز توسعه اشاره کرد و گفت: از ديگر بركات اين طرح بزرگ، تنظيم آب براي پايين دست در فصل تابستان و تامين برق مورد نياز كشور است.

احمدی نژاد وسعت درياچه سد بختياري را بيش از 69 كيلومتر اعلام و خاطرنشان کرد: سد بختياري پس از آبگيري مي‌تواند به بهترين مكان براي گردشگري، ورزش‌هاي آبي و پرورش ماهي تبديل شود. وی سپس به پيچيدگي‌هاي اجراي اين طرح بزرگ اشاره كرد و افزود: قرار بود براي تامين منابع مالي اين طرح از اعتبار خارجي استفاده كنيم و آنها نيز پيمانكاران خود را به كشور ما بياورند اما با توجه به اينكه براي اجراي اين طرح بيش از 35 هزار میليارد ریال اعتبار پيش بيني شده است، تصميم گرفتيم كه اين طرح بزرگ را به دست كارشناسان توانمند داخلي بسازيم.

وی آغاز عمليات اجرايي بلندترين سد جهان را به مردم استان لرستان، مقام های محلي و دست اندركاران طرح تبريک گفت و اظهار داشت: به فضل الهي ملت ايران از همه موانع بدخواهان عبور می کند و هيچ چيزي نمي‌تواند مانع پيشرفت كشور ايران شود.

همچنین مجید نامجو، وزير نيرو نیز به بيان برنامه‌هاي كلي وزارت نيرو پرداخت و گفت: رويكرد نخست ما پایان پروژه‌هاي دولت‌هاي گذشته مانند طرح‌هاي گتوند و سياه بيشه بوده است. رويكرد دوم ما آغاز عمليات اجرايي پروژه‌هاي بلندمدت مانند سد بختیاری است كه در دولت‌هاي آينده به بهره‌برداري مي‌رسند.

وزير نيرو رويكرد سوم وزارت نیرو را بحث‌هاي انتقال آب از درياهاي شمال و جنوب به فلات مركزي ايران برشمرد. وی به وضعيت پروژه‌هاي بخش آب استان لرستان نيز اشاره کرد و گفت: هم اكنون 10 سد توسط آب منطقه‌اي، چهار سد بزرگ كشور و 5 طرح‌ آبياري و زهكشي نيز در اين استان در دست ساخت است.

سیدمحمدرضا رضازاده نیز طي گزارشي به معرفي حوضه‌هاي آبريز دز، كرخه و كارون پرداخت و در مورد اهداف و منافع ساخت این سد برای کشور اضافه کرد: هدف از ساخت این سد نصب یکهزار و 500 مگاوات ظرفیت نیروگاه برق آبی است که امکان تولید سالانه سه هزار گیگاوات ساعت برق، کنترل سالانه پنج میلیارد مترمکعب آب در حوضه رودخانه دز و بختیاری را فراهم می کند.

مديرعامل شركت توسعه منابع آب و نيروي ايران خاطرنشان کرد: جلوگیری از ورود رسوب های رودخانه بختیاری به مخزن سد دز و افزایش عمر مفید آن سد و همچنین ایجاد یک مخزن مطمئن آب برای سه نیروگاه جریانی حدفاصل سد بختیاری و سد دز بر روی رودخانه دز از جمله اهداف این سد است كه امکان مدیریت بهینه منابع آب به منظور افزایش سطح زیرکشت زمین های پایین دست، کنترل سیلاب های مخرب فصلی و افزایش عمر سد دز از دیگر اهداف مهم ساخت سد بختیاری به شمار می رود.

رضازاده در مورد تامین منابع مالی این پروژه، گفت: طی تصویب نامه ای که از سوی هیئت وزیران صادر شده، اموال و دارایی های نیروگاه های شهید رجایی 1 و 2 و مسجد سلیمان به منظور اجرای طرح سد و نیروگاه بختیاری اختصاص یافته است.

سد بختیاری به عنوان بلندترین سد بتنی دو قوسی جهان در 80 کیلومتری جنوب شرقی خرم آباد و در میان ارتفاعات سر به فلک کشیده زاگرس در مجاورت ایستگاه تنگ پنج راه آهن سراسری (هشتمین ایستگاه حدفاصل درود - اندیمشک) ساخته می شود. این سد از نوع بتنی دو قوسی با ارتفاع 325 متر و طول تاج 509 متر طراحی شده و برای ساخت آن چهار میلیون و 800 هزار مترمکعب بتن ریزی مورد نیاز است.

نیروگاه سد بختیاری نيز از نوع زیر زمینی و با شش واحد توربین به قدرت 250 مگاوات ساخته خواهد شد که ظرفیت تولید این نیروگاه یکهزار و 500 مگاوات و با ظرفیت تولید سالانه 3 هزار گیگاوات ساعت است.