۱۳۹۲ فروردین ۱۳, سه‌شنبه

سولانا: جلیلی توان مذاکره ندارد/پیش بینی شکست مذاکرات

کارشناسان بین‌المللی پیش‌بینی کرده‌اند که بخت پیشرفت در دور تازه مذاکرات هسته ای میان رژیم ایران و قدرت های جهانی که قرار است تا پایان هفته جاری برگزار شود، بسیار کم است. 


به گزارش رادیو فرانسه، همچنین خاویر سولانا، مسؤول سابق سیاست خارجی اتحادیه اروپا می گوید که سعید جلیلی، دبیر شورای امنیت جمهوری اسلامی، توان مذاکره کردن ندارد.

  خبرگزاری فرانسه در گزارشی نوشت: این کارشناسان که در میان آنها خاویر سولانا، مسؤول سابق سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز حضور داشت، دیروز دوشنبه در مرکز تحقیقات بروکینگز واشنگتن گرد هم آمدند و نسبت به هر گونه پیشرفت در مذاکرات هسته ای ایران پیش از انتخابات ریاست جمهوری آینده این کشور ابراز تردید کردند.

از نظر آقای سولانا، که نماینده اصلی قدرت های جهانی در مذاکرات سال های 2003 تا 2009 بوده، رهبران ایران به شدت دلمشغول انتخابات آتی در این کشور هستند و بعید است که قبل از آن تصمیم مهمی در زمینه مسائل هسته ای خود اتخاذ کند.

وی همچنین تأکید کرد که سعید جلیلی، دبیر شورای امنیت ملی ایران و همچنین مسؤول گروه مذاکره کننده این کشور، توان مذاکره کردن در مسائل هسته ای را ندارد.

سولانا اضافه کرد که آقای جلیلی، تنها «حامل پیام» رهبر جمهوری اسلامی ایران است و در واقع رشته اصلی این مذاکرات در دستان آیت الله خامنه ای است.

آقای سولانا همچنین گفت که بدون حل بحران هسته ای ایران، که از متحدان بشار اسد است، نمی توان بحران سوریه را نیز حل کرد.

گری سامور، مشاور ارشد سابق باراك اوباما در امور خلع سلاح که به تازگی کاخ سفید را ترک کرده، نیز گفت که تصور یافتن یک راه حل در این مذاکرات، واقع بینانه نیست.

وی اظهار داشت: مسئله است که اختلافی عمیق میان دو طرف این مذاکرات در زمینه اهداف آن وجود دارد.

این اظهارات در حالی است که روز جمعه، علی‌اکبر صالحی وزیر امور خارجه ایران در حاشیه یازدهمین نشست مجمع همکاری آسیایی در تاجیکستان، در دیدار با یارلان ادریسوف، وزیر امور خارجه قزاقستان، درباره نشست آتی ابراز امیدواری کرد و گفت: «فرآیند حل مساله، ‌آغاز شده و این بسیار مهم است.»

جمهوری اسلامی ایران، تا چند روز دیگر، یعنی در روزهای 5 و 6 آوریل، بار دیگر در آلماآتی، پایتخت قزاقستان با گروه پنج به علاوه یک، شامل کشورهای آمریکا، بریتانیا، فرانسه، آلمان، روسیه و چین، درباره فعالیت های هسته ای خود مذاکره می کند.

دور قبلی این مذاکرات در همین شهر و در اواخر ماه فوریه گذشته انجام شد.

کشورهای قدرتمند جهان به همراه اسرائیل، ایران را متهم می کنند که در گزارش فعالیت های هسته ای خود صادق نیست و قصد دستیابی به سلاح اتمی را دارد.