۱۳۹۲ فروردین ۱۳, سه‌شنبه

هشدار بان کی مون به کره شمالی/چین نگران جنگ

به گزارش خبرگزاری فرانسه، بان کی مون دبیر کل سازمان ملل امروز با بیان اینکه بحران بر سر کره شمالی از حد خود فراتر رفته است، ضمن هشدار به رژیم پیونگ یانگ گفت، تهدید اتمی یک بازی کودکانه نیست.


بان کی مون در سفر رسمی خود به آندورا در کنفرانسی خبری افزود، تهدیدهای اتمی، بازی نیست . لفاظی های تجاوزکارانه و تهدیدهای نظامی با اقداماتی متقابل روبرو خواهد شد و تنها باعث تشدید نگرانی ها و بی ثباتی می شود.

دبیرکل سازمان ملل افزود، من از آن بیم دارم که دیگر کشورها به اقدامات تحریک آمیز نظامی کره شمالی پاسخی قاطعانه نشان دهند و این مسئله باعث وخامت اوضاع شود.


چين بيش از همه نگران جنگ است 

مدیر مرکز منع تکثیر و خلع سلاح هسته ای در استرالیا در گفتگو با سی ان ان تاکید کرد چین بیش از همه نگران جنگ در شبه جزیره کره است.

رامش تاکور درباره تصمیم کره شمالی برای راه اندازی مجدد یکی از راکتورهای هسته ای خود گفت به نظر من تصمیم کره شمالی برای راه اندازی این راکتور اقدام دیگری در جهت افزایش تنش در شبه جزیره کره است.

وی افزود، اهنوز معلوم نیست هدف واقع کره شمالی چیست. ممکن است ناشی از ترس بیمارگونه یا خودنمایی یا برای گرفتن امتیازات بیشتر در صورت از سرگیری مذاکرات باشد. این احتمال هم وجود دارد که رهبر جوان کره شمالی می خواهد در داخل قدرت خود را تحکیم بخشد. 

وی ادامه داد، در هر حال شرایط پیچیده و نامعلومی است و خطر اصلی زمانی است که اشتباه محاسباتی اتفاق بیفتد و جنگی رخ دهد که کسی نمی خواهد. 

این تحلیلگر افزود در این میان چین بیش از همه نگران است و نمی خواهد در شبه جزیره کره جنگ رخ دهد زیرا اگر این اتفاق بیفتد احتمال فروپاشی رژیم کره شمالی زیاد است. اگر آمریکا و کره جنوبی بر کره شمالی مسلط شوند، در آن صورت نیروهای نظامی آمریکا به دروازه های چین می رسند.

وی افزود، ممکن است رفتار رهبران کره شمالی نیز همانند رهبر کوبا باشد زیرا در زمان بحران موشکی کوبا، کاسترو حاضر بود شوروی از تسلیحات اتمی استفاده کند و کوبا نابود شود اما حاضر نبود تسلیم شرایط آمریکا شود. بنابراین این خطر هم درباره رهبران کره شمالی وجود دارد.