۱۳۹۲ اردیبهشت ۴, چهارشنبه

ترور اسلامی بوستون؛ روسیه: هشدار داده بودیم

 مسئولان امنیتی روسیه در سال 2012 میلادی به همتایان آمریکایی خود هشدار داده بودند که تامرلان تسارنایف ممکن است فردی تندرو یا عضو گروهی افراطی باشد و اف بی آی بهتر است درباره این فرد تحقیقاتی انجام دهد. 


به گزارش شبکه تلویزیونی راشا تودی، مجری این شبکه ابتدا گفت، کارآگاهان در آمریکا اعلام کردند، جوهر تسارنایف، مظنون نوزده ساله‌ی بمبگذاری بوستن در بازجویی‌هایی که از وی به عمل آمده گفته است، جنگ‌های آمریکا در عراق و افغانستان باعث شد تا وی و تامرلان تسارنایف، برادر کشته شده‌اش، به بمگذاری در مسابقه دوِ ماراتن بوستن دست زنند. 

مجری افزود، این بدترین حمله‌ی تروریستی در خاک آمریکا از واقعه یازدهم سپتامبر به این طرف، به حساب می آید. پلیس، پس از بازجویی از جوهر تسارنایف به این نتیجه رسیده که وی و برادرش به ابتکار خودشان به این حملات دست زده‌اند و با هیچ گروه تروریستیِ خارجی در ارتباط نبوده‌اند. 

خبرنگار این شبکه، طی گزارشی از بوستن گفت، حال جوهر تسارنایف از وخیم به نسبتاً خوب، بهبود یافته و لذا در بازجویی‌هایی که از وی می‌شود، اطلاعات بیشتری به بازرسان آمریکایی می‌دهد. جوهر گفته است، من و برادرم خودمان افراطی شده‌ایم و با هیچ گروه تندور یا افراطیِ خارجی در تماس نبوده‌ایم. ما همچنین روش‌های مختلف تولید بمب‌های دست‌ساز با استفاده از مواد منفجره را از طریق شبکه اینترنت فراگرفته بودیم. 

جوهر تسارنایف همچنین در این بازجویی‌ها تأکید کرده که تامرلان تسارنایف، برادر بیست و شش ساله‌اش که قبلاً سرباز بوده و در درگیری با پلیس آمریکا کشته شده، مغز متفکر حملات تروریستی بوده که ما انجام داده‌ایم. 

وی افزود، بیمارستان‌های بوستن اعلام کردند، اکنون قربانیان انفجارهای بوستن، خاکسپاری شده‌اند، اما شمار مجروحان این حادثه که پیشتر، یکصد و هفتاد و پنج نفر اعلام شده بود، در حال حاضر به یکصد و شانزده تن افزایش یافته است. 

گزارشگر این شبکه اضافه کرد، جوهر تسارنایف به استفاده از سلاح‌های کشتار جمعی که منجر به قتل شده، متهم شده است. از همین رو، اگر وی به این اتهامات محکوم شود، با مجازات اعدام یا حبس ابد مواجه خواهد شد. 

در حال حاضر دستگاه قضایی آمریکا، جوهر تسارنایف را متهم جنایت فدرال تلقی می‌کند. این در حالی است که پیشتر، صحبت‌هایی درباره احتمال محاکمه وی در دادگاه نظامی آمریکا به میان آمده بود. گفته می شود، کاخ سفید با ارجاع این پرونده به دادگاه نظامی مخالفت کرده است. 

وی افزود، این روزها انتقادهای شدیدی در بوستن متوجه پلیس فدرال آمریکا، اف بی آی، شده است، زیرا تامرلان تسارنایف در سال 2012 میلادی از آمریکا به روسیه سفر کرده بود و در آن زمان، مسئولان امنیتی روس به همتایان آمریکایی خود در اف بی آی گفته بودند، درباره تامرلان تحقیق کنند تا ببینند آیا وی به گروه‌های افراطی یا تندرو تعلق دارد یا نه؟ اف بی آی در آن زمان اعلام کرد تحقیقاتش نشان داده تامرلان تسارنایف عضو هیچیک از این نوع گروه‌ها نبوده و لذا سفرش به روسیه و بازگشتش به آمریکا بلامانع است. 

خبرنگار در خاتمه افزود، اکنون بسیاری در بوستن و در سراسر آمریکا از اف بی آی می‌خواهند این مسئله را توضیح دهد که چرا متوجه انگیزه‌های تروریستیِ این دو برادرِ تندرو در آن زمان نشده بوده است. شهروندان آمریکایی می‌گویند، اگر اف بی آی در تحقیقات خود درباره این دو برادر، دقیق‌تر عمل کرده بود، شاید بمبگذاری‌های بوستن، قابل پیشگیری می‌بود.