۱۳۹۲ فروردین ۱۲, دوشنبه

ترکیه بی صبرانه در انتظار بازگشت گردشگران اسرائیلی

رادیو آلمان: اسرائیل به‌خاطر حمله خود به کشتی مرمره ترکیه در سال ۲۰۱۰ عذرخواهی کرد و متعهد شد که به خانواده‌های قربانیان غرامت بپردازد. دست‌اندرکاران توریسم ترکیه حال امیدوارند که شمار گردشگران اسرائیلی مجددا افزایش یابد. 

توریسم ترکیه در انتظار تصمیم مسئولان این کشور است و متولیان آن امید دارند عذرخواهی انجام شده از سوی اسرائیل از مقامات ترکیه روابط دو کشور را به سمتی هدایت کند که توریست‌های اسرائیلی مجددا به ترکیه بازگردند.

روز جمعه ۲۲ مارس (دوم فروردین) با میانجیگری باراک اوباما، بنیامین نتانیاهو در تماس تلفنی با رجب طیب اردوغان از حمله نظامیان این کشور به کشتی کمک‌رسانی مرمره عذرخواهی کرد. در ماه مه سال ۲۰۱۰ فعالان صلح از کشورهای مختلف قصد داشتند با چند کشتی محاصره غزه را بشکنند و مواد غذایی و سایر کمک‌های مورد نیاز مردم غزه را در ساحل این منطقه تخلیه کنند. این کشتی‌ها مورد حمله ارتش اسرائیل قرار گرفت و بیش از ۴۵ نفر کشته و زخمی شدند. در این حملات ۹ شهروند ترکیه نیز کشته شده بودند.

نخست‌وزیر اسرائیل قول داده است که این کشور به خانواده‌های قربانیان غرامت پرداخت خواهد کرد. منابع رسمی در ترکیه و اسرائیل خبر این عذرخواهی را تایید کرده‌اند.

تیمور بیندیر٬ رئیس اتحادیه هتل‌داران ترکیه (TUROB) در گفت‌وگو با خبرگزاری فرانسه می‌گوید: «فکر می‌کنم با انجام این عذرخواهی دوباره ۵۰۰ هزار توریست اسرائیلی خواهیم داشت.» 

وی معتقد است که عذرخواهی اسرائیل در هفته گذشته پیشرفت دیپلماتیک قابل‌ملاحظه‌ای در روابط دو کشور ایجاد کرده است.

تا پیش از سال ۲۰۱۰ روابط دو کشور گرم و صمیمانه بود و گذراندن تعطیلات در سواحل دریای مدیترانه در ترکیه امری رایج در میان اسرائیلی‌ها محسوب می‌شد. در سال ۲۰۰۸ یک سیزدهم از ۵۵۸ هزار توریست در ترکیه اسرائیلی بودند.

ایال کاشدان٬ مدیر اجرایی مؤسسه "قالیچه پرنده" که در در زمینه انتقال گردشگران از اسرائیل به دیگر کشورها فعالیت دارد، به خبرگزاری فرانسه می‌گوید: «تا پیش از عذرخواهی ما در پی ترغیب توریست‌ها برای سفر به یونان و بلغارستان بودیم، اما از هفته گذشته در حال تلاشیم تا آن‌ها را برای سفر به ترکیه ترغیب کنیم.»

وی می‌افزاید: «مشتری‌ها هم ترکیه٬ محصولات ترکیه٬ هتل‌های ترکیه و … را بخاطر لوکس بودن هتل‌ها و میزان خدمات‌دهی هتل‌ها و این‌که غذاهای ترکیه به اسرائیل شبیه است، ترجیح می‌دهند.»

با این‌همه وی اعتقاد ندارد که توریست‌های اسرائیلی یک‌باره به ترکیه سرازیر شوند. به اعتقاد وی، گردشگردان اسرائیلی نیاز به زمان بیشتری دارند تا بتوانند مجددا احساس خوبی نسبت به مهمان‌نوازی ترک‌ها پیدا کنند.

دانیل زیمت٬ مدیر آژانس ارتباطات بازاریابی زیمت٬ که در زمینه بازاریابی برای ترکیه در اسرائیل فعالیت دارد٬ نیز به خبرگزاری فرانسه می‌گوید: «اسرائیلی‌ها ابتدا باید ۱۰۰ درصد مطمئن شوند که با هیچ مسئله نگران‌کننده‌ای در ترکیه برخورد نخواهند داشت.» 

وی معتقد است که هنوز برای مشخص شدن کامل مسایل بین دو کشور باید مقدماتی طی شود.