۱۳۹۲ تیر ۱۰, دوشنبه

ارتش مصر: صدای ملت باید شنیده شود/شادی مردم

ارتش مصر دقایقی پیش با صدور بیانیه ای ضمن هشدار درباره تشدید بحران به همه طرفها 48 ساعت مهلت داد که برای تحقق خواسته های مردم اقدامی فوری انجام دهند، در غیر این صورت وارد عمل خواهد شد.

صدور این بیانیه که به نظر می رسد خطاب به محمد مرسی، رئیس جمهور مصر برای استعفا است، با استقبال مخالفان مصری روبرو شده است.



ستاد کل نیروهای مسلح مصر 48 ساعت به طرف های درگیر در این کشور هشدار داد به اختلافات خود پایان دهند در غیر این صورت ارتش مصر ابتکار عمل را در دست خواهد گرفت.

به گزارش شبکه تلویزیونی المصریه، این ستاد در بیانیه ای درباره اوضاع کنونی مصر گفت: دیروز جهان شاهد تظاهرات ملت مصر بود و مصری ها به صورت مسالمت آمیز و متمدنانه نظر خود را بیان کردند. همه صدای ملت مصر را شنیدند و قطعی است که ملت واکنشی به خواسته خود دریافت خواهد کرد. همه طرف ها در این شرایط حساس کشور مسئول هستند. 

نیروهای مسلح مصر به عنوان طرفی اصلی در معادلات آینده و براساس مسئولیت ملی و تاریخی خود در حمایت از امنیت و سلامت این کشور بر این مسئله تاکید دارد. نیروهای مسلح مصر در امور سیاست و حکومت دخالت نمی کند و نمی خواهد از نقش مشخص خود در اندیشه دموکراسی اصیل که برآمده از اراده ملت است، خارج شود. 

امروز امنیت ملی مصر به دلیل تحولات کنونی در کشور با خطر شدیدی روبرو شده است و این مسئله باعث می شود هر یک از طرف ها و نهادها در مصر بر اساس جایگاه خود برای تعامل شایسته با این وضع مسئول باشند و تلاش می کنند این خطر را از بین ببرند. نیروهای مسلح مصر از قبل خطرناک و حساس بودن شرایط کنونی و خواسته های ملت بزرگ مصر را احساس کرده است. 

پیش از این یک هفته به همه گروه های سیاسی در کشور مهلت داده شد به توافق برسند و به بحران پایان دهند ولی این هفته بدون هیچ پیشنهاد و اقدامی گذشت و در نهایت به روی آوردن مردم به تظاهرات منجر شد.

تظاهرات مسالمت آمیز مردمی شگفتی و توجه محافل داخلی، منطقه ای و بین المللی را به همراه داشته است. تباه شدن زمان بیشتر تنها به درگیری و دودستگی بیشتر منجر می شود. ما درباره این وضع هشدار دادیم و می دهیم. نیروهای مسلح مصر از همه طرف ها انتظار دارد به خواسته های این ملت توجه داشته باشد. 

در ادامه این بیانیه آماده است: ملت مصر نشان داد آماده است غیرممکن ها را محقق کند. نیروهای مسلح مصر بار دیگر خواهان محقق شدن خواسته های مردم است و به همه چهل و هشت ساعت مهلت می دهد به عنوان آخرین فرصت درباره شرایط تاریخی کشور مسئول باشند. نیروهای مسلح مصر به همه هشدار می دهد در صورتی که خواسته های ملت در این مهلت مشخص اجرا شود بر خود ملزم می داند بر اساس مسئولیت های ملی و تاریخی خود و احترام گذاشتن به خواسته های ملت مصر نقشه سیاسی آینده و اقدامی را اعلام کند و بر اجرای آن نظارت خواهد داشت.

همه طرف های و گروه های وفادار به کشور به ویژه جوانان در اجرای این نقشه سیاسی مشارکت خواهند داشت. جوانان آغازگر انقلاب مصر هستند و نباید هیچ یک از گروه ها را به حاشیه راند. از تلاش نیروهای مسلح مصر برای عمل به مسئولیت های ملی خود در قبال ملت بزرگ این کشور تشکر می کنیم.


تودهنی محکم ملت قهرمان مصر به اسلامگرایان

به گزارش خبرگزاری فرانسه از قاهره، اپوزیسیون مصر امروز به محمد مرسی، رئیس جمهور اسلامگرای این کشور تا فردا سه شنبه فرصت داد تا از قدرت کناره گیری کند.

اپوزیسیون مصر در بیانیه ای اعلام کرد که محمد مرسی تا ساعت 17 روز سه شنبه مهلت دارد از قدرت کناره گیری کرده و شرایط را برای برگزاری انتخابات زودهنگام فراهم سازد. در غیر این صورت یک کمپین گسترده نافرمانی مدنی از روز چهارشنبه در سراسر کشور آغاز خواهد شد.

به گفته ناظران، در پی تظاهرات میلیونی روز گذشته علیه محمد مرسی، از این پس این اپوزیسیون مصر است که از موضع قدرت سخن می گوید.

رسانه های عربی امروز نوشتند، تحصن حامیان محمد مرسی روز گذشته در میدان رابعه عدوی در قاهره در میان تجمع گسترده و میلیونی مخالفان و گستردگی جغرافیایی تظاهرات آنان گم شده و از نگاهها ناپدید شده بود.

ناظران عقیده دارند که ادامه اعتراض ها قطعا دولت مصر را تغيير خواهد داد.

به گفته آنها، وضعيت مصر حالت انفجاری پیدا کرده است و در این شرایط ارتش مصر مرسی را مجبور به كناره گيری خواهد كرد.