۱۳۹۲ تیر ۱۰, دوشنبه

تحریمهای جدید؛ ایجاد روند صعودی قیمت ارز

قیمت ارز و طلا نسبت به ساعت اولیه امروز و روز گذشته دچار تغییراتی شد.

به گزارش ایسنا، امروز دوشنبه طلا در پی افزایش قیمت دلار و اونس جهانی دچار افزایش قیمت شد.

بر این اساس سکه تمام طرح جدید یک میلیون و 142هزار تومان، سکه طرح قدیم یک میلیون و 100هزار تومان، نیم سکه 590هزار تومان، ربع سکه 390 هزار تومان و سکه گرمی 260هزار تومان داد و ستد می‌شود.



هر گرم طلای 18 عیار 105 هزار و 610تومان، هر مثقال طلا 457هزار و 500 تومان و اونس جهانی 1245 دلار و 80سنت ارزش‌گذاری شده است.

همچنین دربازار آزاد هر دلار با قیمت 3390 تومان و یورو 4400 تا 4450 تومان در نوسان است.

در این رابطه یکی از صرافان بازار دلار گفت که این افزایش قیمت و ایجاد روند صعودی به دلیل پیش بینی بازار از اعمال تحریم‌ها بر فلزات گرانبها و خودرو است.


اعمال تحریمهای جدید آمریکا از امروز

روزنو-بر خلاف ادعای برخی منابع غربی که هفته گذشته ادعا کرده بودند دولت آمریکا قصد دارد اجرای برخی تحریم های جدید علیه جمهوری اسلامی را به منظور ایجاد فرصت برای دولت روحانی به تعویق بیندازد، روزنامه وال استریت ژورنال خبر داده است که این تحریم ها بدون تاخیر اجرا خواهد شد.

دولت آمریکا 6 ماه پیش در چارچوب قانون بودجه دفاع ملی تحریم هایی را علیه جمهوری اسلامی تصویب کرد که زمان اجرای آن از اول ژوئیه 2013 (دوشنبه، 10 تیر 1392) تعیین شده بود.

پس از آنکه حسن روحانی به عنوان رییس جمهور انتخاب شد برخی منابع غربی گفتند که احتمال دارد که دولت آمریکا تصمیم بگیرد که این تحریم ها را فعلا اجرا نکند تا فرصتی برای دولت جدید ایران وجود داشته باشد و فضای مثبتی برای آغاز دو جدید مذاکرات بین دو طرف شکل بگیرد.

اما روزنامه وال استریت ژورنال روز شنبه 8 تیر گزارش داده است که تحریم های تصویب شده علیه رژیم ایران بدون تاخیر و از روز دوشنبه اجرا خواهد شد.

مراجعه به اطلاعات وزارت خزانه داری امریکا نشان می دهد که بر اساس تحریم های جدید، مبادله طلا و فلزات گرانبها علاوه بر نهادهای دولتی با نهادهای خصوصی دولت ایران هم ممنوع می شود.

این تحریم ها همچنین بنادر ایران را هم در بر می گیرد.

اکنون این سوال مطرح است که معنای این رفتار دولت آمریکا چیست و آیا دولت آمریکا در حال رساندن این پیام به دولت جدید است که روی کار آمدن این دولت را محصول تحریم ها می داند و در نتیجه تصمیم گرفته است که تحریم ها را تشدید کند؟