۱۳۸۹ مهر ۲۸, چهارشنبه

گزارشگران بدون مرز: آزادی مطبوعات در ایران بدتر می شود

گزارشگران بدون مرز از فنلاند، ایسلند، هلند، نروژ، سوئد و سوئیس ستایش کرده است
سازمان گزارشگران بدون مرز از کاهش آزادی مطبوعات در برخی از کشورهای جهان خبر داد. این سازمان بینالمللی که مدافع حقوق رسانهها است، در گزارش سالیانه خود درباره میزان آزادی مطبوعات در جهان اعلام کرد رواندا، یمن و سوریه به فهرست ده کشوری پیوستهاند که بیش از دیگر کشورها، روزنامهنگاران را سرکوب میکنند.
در این گزارش، سازمان گزارشگران بدون مرز مستقر در پاریس، اعلام کرده است آزادی مطبوعات در کشورهای سودان، ترکمنستان، اریتره، کره شمالی، برمه، چین و جمهوری اسلامی ایران هم‌چنان وضعیت بدتری پیدا میکند.
گزارشگران بدون مرز میگوید از زمان آغاز تهیه سالیانه این گزارش در سال ٢٠٠٢ ، نام کوبا برای اولین بار در سال جاری میلادی از این فهرست خارج شده است. به گفته گزارشگران بدون مرز، تمامی ١٠کشور یاد شده هم‌چنان به اذیت رسانهها ادامه میدهند و مانع دست یافتن شهروندانشان به اخبار و اطلاعات میشوند.
سازمان گزارشگران بدون مرز همچنین از فنلاند، ایسلند، هلند، نروژ، سوئد و سوئیس بهدلیل کسب جایگاه برتر در گزارش آزادی رسانهها ستایش کرد. در این گزارش آمده است این کشورها هم‌چنان الگویی برای احترام گذاشتن به روزنامهنگاران و جلوگیری از آزار و اذیتهای قضایی آنان هستند.