۱۳۸۹ مهر ۲۸, چهارشنبه

وضعیت وخیم اعتیاد دانش‌آموزان در کشور

 در چند سال اخیر، موسسه‌ها و پژوهشگران زیادی در مورد افزایش تعداد دانش‌آموزان معتاد در کشور خبر داده‌اند. بطوریکه برخی از گزارش ها بیانگر وضعیت وخیم اعتیاد دانش آموزان بوده است. اما هواره تا به حال مسولین آموزش و پرورش با تکذیب وجود اعتیاد در بین دانش آموزان، از کنار این ناهنجاری اجتماعی به سادگی گذشته اند.

با بالا گرفتن این مشکل در مدرسه‌های کشور، به نظر میرسد که وزارت آموزش و پرورش تصمیم گرفته است که خود راسا تحقیقی را برای درآوردن تعداد دقیق این دانش‌آموزان انجام دهد. حسن ضیاء الدینی، مدیرکل دفتر سلامت وزارت آموزش و پرورش درباره آمار دقیق دانش آموزان مبتلا به اعتیاد گفته است که "آمارهایی که تا پیش از این از سوی ستاد مبارزه با مواد مخدر منتشر می‌شد همچون آمار ۳۰ هزار دانش آموز معتاد چندان دقیق نیست و به تازگی دفتر خودمان تحقیق دقیق و به روزی را در این زمینه انجام داده که نتایج آن را پس از جمع بندی اعلام می‌کنیم."

وزارت آموزش و پرورش درحالی این تصمیم را گرفته است که امسال ستاد مبارزه با مواد مخدر اعلام کرد که سه و نیم میلیارد تومان به پیشگیری از اعتیاد در مدارس اختصاص داده است که این خود بیانگر وضعیت وخیم اعتیاد در مدارس کشور است.

چندی پیش نیز یکی از مسئولین ستاد مبارزه با مواد مخدر اعلام کرد که آمار اعتیاد در مدارس بیش از اعتیاد در پادگان‌ها است که بعد از بیان شدن این مساله حاجی‌بابایی، وزیر آموزش و پرورش در حاشیه همایشی و در پاسخ به این سوال گفته است: "در این روز درباره این موضوع صحبت نکنید، به چیزهای خوب فکر کنید." سپس او با دیدن پافشاری خبرنگاران برای شنیدن پاسخ این سئوال، باز تکرار کرد که "درباره این موضوع صحبت نکنید."

پیش از این و در مهرماه سال ۸۶ حمید صرصامی، مشاور دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر شمار دانش‌آموزان معتاد در کشور را ۳۰ هزار نفر اعلام کرده بود. به گفته این مسئول از سال ۱۳۸۱ تا ۸۵، بیش از ۱۰ میلیارد تومان از اعتبارات ستاد مبارزه با مواد مخدر به وزارت آموزش و پرورش تخصیص داده شده بود تا طرح جامع آموزشی و اطلاع‌رسانی پیشگیری از مصرف مواد مخدر و روانگردان‌ها برای دانش‌آموزان اجرا شود.

اما پس از اعلام این خبر مدیرکل سلامت و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی آموزش و پرورش وجود۳۰ هزار دانش‌آموز معتاد در کشور را تکذیب و اعلام کرد که هیچ مدرک موثقی در دست نیست که همه این افراد محصل بوده‌اند.

با وجود تکذیب‌های مکرر مسئولان وزارت آموزش و پرورش در مورد تعداد دانش‌آموزان معتاد، درهمین رابطه دو پژوهشگر (آفرین رحیمی‌موقر و الهه سهیمی‌ایزدیان) که هر دو روانپزشک و عضو مرکز مطالعات اعتیاد دانشگاه علوم پزشکی تهران هستند، پس از هشت مطالعه به بررسی شیوع مصرف مواد افیونی در طول عمر پرداختند که بر این اساس مصرف تریاک در طول عمر در پسران از ۶ /۶ تا ۱۲/۷ درصد (در دبستان ۶/۰ درصد) و در دختران در شیراز نیم درصد و در کرمان ۵/۱ درصد گزارش شده است. در مطالعه کشوری میزان مصرف تریاک در طول عمر کل جمعیت دانش‌آموزان ۲۲ درصد گزارش شده است. مصرف هرویین در طول عمر در پسران از ۳/۲ تا ۶/۵ درصد (در دبستان ۱/۰ درصد) و در دختران در شیراز صفر و در کرمان دو درصد گزارش شده است. این گزارش را سایت خبرآنلاین نیز منعکس کرده است.

در چهار مورد مطالعه نسبت دانش‌آموزان در جمعیت معتادان بررسی شده است که همگی مربوط به سال‌های ۷۶ تا ۸۶ است که منبع اکثر آنها سازمان بهزیستی کشور است و این شاخص در مراجعان به مراکز درمانی بهزیستی مورد بررسی قرار گرفته است.