۱۳۸۹ دی ۹, پنجشنبه

حذف یارانه ها؛ كاهش 80 درصدی ورود مسافر به مشهد

هدفمندي يارانه‌ها بيشترين تاثير را بر افزايش هزينه حامل‌هاي انرژي گذاشته و همين مسئله مهمترين عامل كاهش مسافران ورودي به مشهد بوده است كه به نسبت مشابه در سال گذشته در همين زمان 80 درصد كاهش داشته است
مدير اتحاديه هتل داران مشهد با اعلام كاهش آمار ورودي مسافران به مشهد و هتل‌ها درطول هفته گذشته گفت: بدون حمايت دولت صنعت هتل داري با ورشكستگي مواجه خواهد شد.

محمد قانعي مدير اتحاديه هتل داران استان خراسان در گفت و گو با CHN افزود: هدفمندي يارانه‌ها بيشترين تاثير را بر افزايش هزينه حامل‌هاي انرژي گذاشته و همين مسئله مهمترين عامل كاهش مسافران ورودي به مشهد بوده است كه به نسبت مشابه در سال گذشته در همين زمان 80 درصد كاهش داشته است.


وي با بيان اينكه دفاتر خدمات مسافرتي در طول هفته گذشته با كاهش فروش بليط مواجه بوده و پروازهاي بسياري به مشهد لغو شده است، تاكيد كرد:فروش روزانه بليط در بسياري از آژانس‌ها طور ميانگين از 200 بليط در روز به 4 بليط كاهش پيدا كرده و در روز يكشنبه هفته گذشته نيز 5 پرواز به مشهد لغو شده و تنها دو پرواز به اين شهر انجام گرفته است كه اين موضوع تاثير منفي آغاز هدفمندي يارانه ها در اذهان عمومي مردم را نشان مي دهد.


قانعي با اعلام اين مطلب كه در فصل زمستان به طور معمول تعداد سفرها كاهش پيدا مي‌كند، افزود: با افزايش قيمت سوخت تعداد مسافران شخصي هم كاهش پيدا كرده و اين مسئله در كنار كاهش مسافران در فصل زمستان باعث تاثير بيشتر هدفمندي يارانه ها در كاهش مسافر شده است.


مدير اتحاديه هتلداران استان خراسان با اشاره به اينكه هتل‌ها آسيب پذير ترين قشرصنعت گردشگري بوده و بدون حمايت دولت با آغاز طرح تحول اقتصادي با ورشكستگي مواجه خواهند شد افزود:هتل‌ها عمده ترين مصرف كننده انرژي هستند و از طرفي امكان صرفه جويي در مصرف انرژي در هتل امكان پذير نيست و اگر ما از يارانه‌ها بهره اي نبريم با مشكلات جدي مواجه شده و مجبور به تعديل نيرو خواهيم شد.


وي تصريح كرد: بيشتر مسافران ورودي به مشهد معمولا از قشر محروم جامعه بوده و بر خلاف ساير شهرها مانند كيش كه گردشگران از وضعيت مالي نسبتا خوبي برخوردار هستند،سطح درآمد پايين تري داشته و اولين چيزي كه از سبد خانواده آنها حذف مي شود سفر است.


قانعي با بيان ضرورت حمايت از صنعت هتل داري گفت:پيش از آغاز طرح هدفمندي يارانه ها هتل‌ها از تخفيفات پرداخت ماليات و يا هزينه حامل‌هاي انرژي برخوردا بودند ولي با آغاز هدفمندي يارانه ها نه تنها حمايت دولتي شامل حال هتلداران نشده بلكه با افزايش هزينه‌هاي انرژي فشار مضاعفي بر اين قشر وارد آمده است.


وي افزايش هزينه خدمات ارائه شده در هتل را براي تامين هزينه‌هاي ناشي از هدفمندي يارانه ها را نا كارآمد دانسته و تصريح كرد:ما در شرايط عادي براي جلب مسافر 50 درصد تخفيف در قيمت هتل‌ها لحاظ كرده ايم ولي با اين حال باز هم تعداد كمي مسافر از هتل استقبال مي كنند چه برسد با اينكه بخواهيم هزينه خدمات را بالا ببريم.از اين رو تنها راه نجات از ورشكستگي حمايت دولت است. منبع : خبرگزاري ميراث فرهنگي