۱۳۸۹ دی ۹, پنجشنبه

شرکت های هواپيمايی در آستانه بحران و تعطيلی

مديرعامل شرکت هواپيمايي ايران ايرتور با اشاره به افزايش نرخ سوخت هواپيما اذعان داشت: در صورت عدم افزايش نرخ بليت، شرکت هاي هواپيمايي با بحران جدي مواجه خواهند شد.

سيد مهدي صادقي، مديرعامل شرکت هواپيمايي ايران ايرتور در گفتگو با خبرنگار موج از عدم تطابق هزينه ها و درآمدهاي شرکت هاي هواپيمايي در شرايط کنوني خبر داد و گفت: شرکت هاي هواپيمايي به منظور جبران هزينه هاي خود ناچار به حذف برخي از مسيرهاي هوايي در کشور خواهند شد.

وي با تاکيد بر لزوم پرداخت مابه التفاوت سوخت هواپيما تصريح کرد: اجراي قانون هدفمندي يارانه ها بدون اجاره افزايش قيمت ها، منجر به تعطيلي شرکت هاي هواپيمايي خواهد شد.

صادقي در ادامه اثرات اوليه و ثانويه افزايش قيمت ها را به نقل از کارگروه طرح تحول اقتصادي در حمل ونقل هوايي به ترتيب 34 و 43 درصد اعلام کرد و خاطرنشان ساخت: به منظور جبران هزينه ها نرخ بليت هواپيما بايد در سال 89 حداقل به ميزان 40 درصد افزايش يابد.

مديرعامل شرکت هواپيمايي ايران اير تور، با بيان اين که حمل و نقل هوايي چهار درصد از کل سبد حمل و نقل را در کشور تشکيل مي دهد اذعان داشت: اثرات ثانويه در روند افزايش قيمت ها در کشور اجتناب ناپذير است.

وي با بيان اين که ميزان سوخت مصرفي هواپيما متفاوت تر از ساير وسايل حمل و نقلي است، تصريح کرد: يک هواپيما در ساعت به صورت متوسط پنج هزار ليتر سوخت مصرف مي کند که ميزان هزينه‏هاي آن، يک ميليون و 500 هزار تومان مي شود.

صادقي از افزايش هزينه هر ساعت صندلي خبر داد و گفت: هزينه هر ساعت صندلي بر اساس تاثير هزينه هاي اوليه به ميزان 14 هزار و 300 تومان در شرايط کنوني افزايش يافته است.