۱۳۸۹ بهمن ۱۹, سه‌شنبه

10 هزار خانه در سيل کرمان خسارت جدی ديدند

به دليل خشکسالي و عوامل جوي هم اکنون هشت هزار و 300 روستا و آبادي کرمان خالي از سکنه هستند.به گزارش مهر ، محمدرضاحجتي رئيس بنياد مسکن کرمان گفت: طبق آمار بنياد مسکن کرمان از تعداد 14هزار و 321 آبادي و روستا استان 8 هزار و 300 روستا خالي از سکنه هستند.
وي افزود: البته طبق آمار بنياد مسکن سه هزار و 700 روستا استان جمعيت زير20خانواري دارند که تنها براي 42روستا طرح هادي روستايي اجرا شده است در هزار و 33 آبادي بالاي 20خانوار تا 49خانوار نيز 148طرح هادي روستايي اجرا شده است.
وي افزود: طرح هادي روستايي توسط بنياد مسکن در روستاهاي استان و شهرهاي کم جمعيت استان اجرا مي‌شود و تاکنون در روستاهاي بالاي 99خانواري کاملا انجام شده است و در روستاهاي بين 50 تا 99خانوار نيز تنها هفت روستا باقيمانده است.
حجتي خاطرنشان کرد: براي بقيه روستاهاي فاقد طرح هادي و بهسازي روستايي به تازگي اقدامات خود را شروع کرده ايم.
وي يادآورشد: طبق برنامه ساخت 200هزار واحد مسکوني در استان کرمان در دستور کار قرار دارد که تاکنون از ابتداي اين طرح 137هزار واحد ساخته يا در دست ساخت هستند که در بحث اختصاص سهميه بهسازي روستايي رتبه اول کشور را به خود اختصاص داده است. 45هزار واحد از اين تعداد در قالب طرح کپرزدايي در مناطق روستايي جنوب استان ساخته شده است.وي ادامه داد: در استان کرمان 150هزار تا 170هزار واحد کم دوام يا با مصالح بي دوام داريم که با ساخت اين 137هزار واحد تا حدودي مشکل مقاومت سازه‌هاي روستايي حل مي‌شود.
اين مسئول يادآورشد: در بحث صدور اسناد مالکيت روستايي 110هزار سند املاک روستايي در استان صادر شده است.
بهسازي و بازسازي مسکن روستايي در بخش‌هاي زلزله زده بم و راور 30هزار واحد روستايي بود که با کمک پنج استان معين انجام شد در شهرستان بم نيز با کمک ستاد مرکزي 70هزار واحد مسکوني ساخته شد.وي ساخت مسکن روستايي در روستاهاي ارزشمند و تاريخي را با نظارت خاص دانست و گفت: طبق برنامه اعتباري که به ما داده شده هر ساله سه يا چهار روستاي داراي بافت ارزشمند و تاريخي را بهسازي مي‌کنيم که تعداد دقيقي از اين روستاها را در دست نداريم .
در بارندگيهاي اخير تعداد 10هزار واحد در سيلاب‌ها خسارت ديدند که هشت هزار واحد همانهايي هستند که در جريان زلزله اخير در ريگان، فهرج و بردسيرخسارت ديده اند و هزار و 600 واحد نيز در جريان سيلاب خسارت جدي ديدند.البته با احتساب آماري که فرمانداريهاي استان ارائه کرده اند تعداد واحدهاي آسيب پذيرروستايي 18هزارمي شود که بايد به سرعت در معرض بازسازي قرار گيرند.
رئيس بنياد مسکن انقلاب اسلامي استان گفت: در سيلاب‌هاي اخير از شش نفر کشته شده تنها يک نفر بر اثر تخريب واحد مسکوني فوت کرده و بقيه به دليل افتادن در آب فوت کردند و اين نشان از کار خوب بهسازي انجام شده در حوزه بهسازي و مقاوم سازي مسکن روستاييان به ويژه در مناطق سيل خيز است.