۱۳۸۹ بهمن ۱۹, سه‌شنبه

به مترو که مي رسد می‌گويند صندوق ذخيره خالی است

شهردار تهران گفت: متاسفانه سهم حمل و نقل از روند هدفمند سازي يارانه‌ها كه قرار بود به شهرداري‌ها نيز اختصاص يابد، هنوز پرداخت نشده است.
محمد باقر قاليباف، در مراسم افتتاح ايستگاه‌هاي «توحيد» و «آزادي» در خط چهار متروي تهران در باره سهم شهرداري‌ها براي توسعه حمل و نقل عمومي از قبال هدفمند کردن يارانه‌ها تاکيد کرد: همچنين تعهدات دولت بر اساس طرح جامع حمل و نقل تاكنون اجرايي نشده و در عين حال ساير تعهدات مرتبط با مترو و پول‌هايي كه بايد پرداخت مي‌شد، نظير پرداخت از حساب ذخيره ارزي، هنوز محقق نشده است.
وي تصريح كرد: متاسفانه در زمان ارائه گزارش از حساب ذخيره ارزي مي‌گويند، اين ميزان پول وجود دارد و مشكلي نيست، اما در زمان گزارش براي پرداخت به شهرداري‌ها مي‌گويند، حساب خالي است!
قاليباف همچنين تصريح كرد: اگر چه ما در تحريم رسانه‌اي به سر مي‌بريم، اما نمي‌توان خدمات و فعاليت‌هاي مترو را كه در زير زمين است، پنهان كرد، چرا كه مردم هر لحظه در حال عبور از مترو هستند و خودشان اين خدمات را مشاهده مي‌كنند و اين بهترين تبليغ است
شهردار تهران در پاسخ به اين سوال كه منظوراز تحريم رسانه‌اي چيست گفت: به طور مشخص منظورم صدا و سيما است، چرا كه معتقدم خدمت رساني شهرداري‌ها در شهر تهران و يا شهرهاي ديگر به خوبي نشان داده نمي‌شود، البته اين مساله براي من چندان مهم نيست، اما اقدامات صورت گرفته مربوط به كل نظام و انقلاب است و نشان دادن آن مي‌تواند روزنه‌هاي اميد را براي مردم ايجاد كند.
تا پايان سال 15 قطار ديگر و30 دستگاه اتوبوس‌ وارد خطوط مي‌شوند
شهردار تهران در اين باره كه چه تدابيري براي افزايش جمعيت مسافران در روزهاي پاياني سال انديشيده شده اظهار داشت: در حال حاضر تعدادي از واگن‌ها آماده ورود به خطوط هستند و تا پايان سال 15 قطار ديگر وارد خطوط مي‌شود. همچنين براي افزايش ظرفيت خطوط اتوبوسراني نيز اعتباري را براي تعمير اتوبوس‌هاي مشكل دار اختصاص داده‌ايم تا در طول ماه اسفند آماده خدمت رساني باشند.
وي ادامه داد: شهرداري تهران از طريق اعتبارات خود 700 دستگاه اتوبوس دو كابين را خريداري كرده است كه در روزهاي پاياني سال 30 دستگاه از اين اتوبوس‌ها آماده ورود به ناوگان خواهند بود.
با گسترش محدوده طرح زوج و فرد موافق نيستم
وي در زمينه طرح زوج و فرد و افزايش محدوده آن نيز پاسخ داد: اساسا با محدوديتي كه نتوانيم در كنار آن كاري را درست كنيم، مخالف هستيم و من با گسترش اين محدوده موافق نيستم.
شهردار تهران با تاكيد بر اين كه مهمترين راه براي حل مشكل ترافيك افزايش حمل و نقل عمومي است تا به صورت مكمل شبكه‌هاي اتوبوس، تاكسي و مترو يكديگر را پوشش دهند، تصريح كرد: در مورد مساله طرح زوج و فرد هيچ جلسه‌اي با مسوولان استانداري و يا شوراي عالي ترافيك نداشته‌ايم.
شهردار تهران گفت: اگر خودمان به خودمان رحم نكنيم و براي پيش برد امور اختلاف‌ها را كنار نگذاريم، خدا هم به ما رحم نخواهد كرد.
قاليباف با اعلام اين كه در حال حاضر توان ساخت 30 كيلومتر خطوط مترو در سال را داريم، توضيح داد: اگر جامعه جهاني و سازمان‌هاي بين‌المللي در حوزه حمل و نقل، تهران را شهر نمونه حمل و نقلي انتخاب مي‌كنند، به دليل حجم، سرعت و كيفيت كار است كه همه اينها را مي‌توان از بركات انقلاب اسلامي دانست كه توانسته‌ايم در ساخت مترو بدون هيچ نيازي به ديگران پيش برويم.
قاليباف ادامه داد: سزاوار نيست كه با اين زحمت ايستگاه، تونل و ساير تجهيزات را آماده كنيم، اما به جاي ظرفيت دو دقيقه يك بار، پنج دقيقه يكبار را شاهد باشيم و يا در حالي كه مي‌توان روزانه چهار ميليون مسافر را جابجا كنيم، يك ميليون و 800 هزار نفر را در مترو پذيرا باشيم.
شهردار تهران با اشاره به توقف هفت قطار مترو از ابتداي دي ماه در گمرك جنوب، اضافه كرد: حتي اگر لازم است، براي رها كردن اين واگن‌ها از هر جايي كه ممكن است، پول مربوطه داده شود و يا حتي شهرداري آن را پرداخت كند، اما حداقل اين واگن‌ها گمرك را اشغال نكرده و استهلاكشان بالا نرود، چرا كه اين كار غيرمنطقي است و اگر خودمان به خودمان رحم نكنيم، خدا به ما رحم نخواهد كرد.
شهردار تهران در پاسخ به خبرنگاران كه حال وي را جويا شدند، توضيح داد: سرما خوردگي بود، كمي بيش از اندازه طول كشيد، اما كسالت برطرف شده است.