۱۳۸۹ بهمن ۱۹, سه‌شنبه

سینما دهکده المپیک؛ یک سالن سینمای دیگر دولتی شد

با وجود اینکه ده‌ها سالن سینمای تحت اختیار حوزه هنری در کشور بلااستفاده مانده، در اقدامی تعجب برانگیز سینما تئا‌تر دهکده المپیک نیز توسط این مرکز هنری خریداری شد.

در حالی که سینما تئا‌تر دهکده المپیک از معدود امکانات هنری در غرب تهران است از این پس زیر نظر یکی از نهادهای هنری کشور مدیریت می‌شود.

این نهاد در حالی مکان یاد شده را خریداری و به تملک خود درآورد که ۹۰ سالن سینما در اقصی نقاط کشور تحت نظر دارد و از این تعداد بیش از ۵۰ سالن به دلیل عدم رسیدگی مطلوب و یا فرسودگی بسیار، به هموطنان علاقه‌مند به سینما خدمات ارا یه نمی‌کنند. وبیش از ۲۰ سالن به دلیل مدیریت ناکارآمد و امکانات نامناسب، باعث عدم حضور مردم شهرستانهای کشور در این نوع سینما‌ها شده استو

به عبارت دیگر، در شرایطی که بسیاری از مراکز تحت اختیارحوزه هنری با بی‌توجهی هاو ناکارآمدی‌های مسوولان مربوطه مواجه شده است، یکی دیگر از این معدود مراکز نیز به سیاههٔ اموال آن افزوده شده است.

بر اساس این گزارش اگرچه حوزه هنری تاکنون دربارهٔ رویکردی که منجر به افزایش تصدی سالن‌های سینماهای کشور می‌شود، توضیحی ارایه نکرده است، اما به نظر می‌رسد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، با انجام یکی از وظایف اصلی خود، باید مانع این نوع مداخله‌ها که متاسفانه نتایج ناخوشایندی نیز داشته، بشود.

اگرچه این موضوع که شامل ساخت و بازسازی سینماهای کشور است، در دولت نهم به طور جدی مورد توجه معاونت سینمایی وزارت ارشاد قرار گرفت، اما در دولت دهم و با انتصاب شمقدری، مشاور هنری سابق رییس جمهور، در سمت معاونت سینمایی، به اولویت‌های چندم تغییر موقعیت داده و اقداماتی که موسسه سینماشهر پیگیر آن بود بسیار کمتر از سابق شده است.

این در حالیست که شرایط به وضوح نشان می‌دهد تولید، مهم‌ترین دغدغه همهٔ توجه مدیران سینمایی ارشاد شده و مشخص نیست با وجود کمبود شدید سالن‌های سینما این همه تولید برای نمایش در چه شرایطی است.

همچنین این گزارش می‌افزاید تصدیگری دولت و دیگر مراکز اینچننی، در شرایطی است که به نظر می‌رسد باید برای ورود و سرمایه گذاری بخش خصوصی تمهیداتی اندیشیده شود تا نه تنها روند تنزل و نابودی سالن‌های سینماهای کشور متوقف شود، بلکه با بهسازی کمی و کیفی این مراکز، بتوان به عنوان مثال برای بیش از ۹۰ اثر سینمایی تولید شده در کشور، امکان نمایش عمومی و در نتیجه ارتقای فرهنگی ایجاد شود.