۱۳۸۹ بهمن ۱۹, سه‌شنبه

شرایط نظامی- امنیتی حاکم بر ایران نشانه‌ بحران است

رادیو آلمان: مجمع نمایندگان ادوار مجلس ایران با انتشار بیانیه‌ای سیر تحولات سیاسی و اجتماعی ایران، از اولین روزهای انقلاب ۱۳۵۷ تا به‌امروز را بررسی کرده است. صدها نماینده دوره‌های قبل مجلس، از عملکرد حاکمیت ایران انتقاد کرده‌اند.

بیانیه مجمع نمایندگان ادوار مجلس ایران است که سه‌شنبه ۱۹ بهمن ۱۳۸۹ به مناسبت سالگرد ۲۲ بهمن منتشر شده است. در این بیانیه سیر تحولات سیاسی و اجتماعی ایران، از اولین روزهای انقلاب ۱۳۵۷ تا بهمن ، ۱۳۸۹ بررسی شده و از "رفتار حاکمیت در برخورد با معترضان" و "شرایط امروز سیاسی ایران" انتقاد شده است.

مجمع نمایندگان ادوار مجلس ایران در این بیانیه از "موج حرکت‌های مردمی کشورهای تونس و مصر" حمایت کرده و به "راه‌حل‌های هاشمی رفسنجانی در آخرین نماز جمعه‌اش" و پیشنهاد‌های محمد خاتمی درباره "چگونگی شرکت در انتخابات" اشاره کرده است.

"انتخابات آزاد و بدون نظارت استصوابی با نظارت نهادهای مردمی ورسانه های آزاد"، "آزادی زندانیان سیاسی"، "آزادی رسانه‌ها وروزنامه‌ها"، "ازمیان برداشتن سانسور، فیلتر و پارازیت"، آزادی احزاب وگروه‌های سیاسی" و "آزادی حق برگزاری اجتماعات وراهپیمایی"، از جمله خواسته‌های مجمع نمایندگان ادوار مجلس ایران است که در این بیانیه عنوان شده است.

"تشکیل یک گروه حقیقت‌یاب مرکب از کارشناسان حقوقی بی طرف" از دیگر خواسته‌هایی که در این بیانیه عنوان شده است. این "گروه حقیقت‌یاب"‌باید "روند برگزاری انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری وحوادث پس از آن از جمله تیراندازی درمیدان آزادی در روز ۲۵ خرداد ۱۳۸۸، حمله به کوی دانشگاه تهران در ۲۵ خرداد ۱۳۸۸؛ حوادث خونبار ۳۰ خرداد، وقایع روز عاشورا وکشتار عزاداران، ماجرای کهریزک، دادگاه های پس از انتخابات، اعترافات تلویزیونی و ..." را بررسی کند.

صدها نماینده دوره‌های پیشین مجلس ایران، "شرایط نظامی، امنیتی حاکم در ایران" را نه ناشی از "تدبیر وغلبه بر بحران"، بلکه نشانه‌ای از "پایداری بحران وحل نشدن مشکلات" دانسته‌اند.

در این بیانیه درباره وضعیت اقتصادی ایران آمده است: «به‌رغم برخورداری کشور از منابع وامکانات فراوان، روند شاخص‌های اقتصادی و شاخص رضایت‌مندی مردم درسال‌های اخیرحکایت از چشم‌اندازی نگران‌کننده و ناروشن درعرصه های تولید، صنعت، کشاورزی و……دارد. بالا بودن نرخ بیکاری، تورم، رکود وبه عبارتی کندی روند توسعه اقتصادی…نگران کننده است و آمارهای نادرست چیزی از کاستی‌های موجود کم نمی کند.»

در این بیانیه به"حق قانونی برای برگزاری راهپیمایی وگردهمایی شهروندان" اشاره شده و از "سران جنبش سبز مردم ایران یعنی آقایان موسوی وکروبی وخاتمی" پشتیبانی شده و در انتهای بیانیه آمده است: «مجمع نمایندگان ادوار مجلس از آزادی و آزادیخواهی پشتیبانی کرده وهمبستگی و همراهی همه ایرانیان باهرنگرش و فکر وعقیده درهرجای جهان را برای دست‌یابی به آزادی از نیازهای این مرحله تاریخی دانسته وبر آن تاکید می کند.»