۱۳۹۱ فروردین ۱۶, چهارشنبه

صالحی: مکان مذاکرات با 1+5/اظهارات نتانیاهو و کلینتون




صدا و سیمای رژیم: وزیر امورخارجه گفت: امروز رئیس جمهور در جلسه هیأت دولت نظری در خصوص مکان برگزاری مذاکرات میان ایران و کشورهای 1+5 مطرح کرد که آقای جلیلی در مشورت با رئیس جمهور نظر نهایی را خواهد داد.

علی اکبر صالحی در حاشیه جلسه امروز هیأت دولت در جمع خبرنگاران افزود: بحث مکان برگزاری مذاکرات در بغداد و همچنین چین مطرح بوده است و این موضوع روندی دارد که باید به توافق طرفین برسد.

وی گفت: برگزاری مذاکرات در استانبول پیشنهاد اولیه ما بود که اروپایی ها ابتدا رد و سپس موافقت کردند اما همان زمان نیز ما کشورهای دیگری را مد نظر داشتیم.


سوریه آمادگی میزبانی مذاکره با 1+5 را داراست!


رادیو فرانسه: خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی بعد از ظهر امروز (سه شنبه) با انتشار یک خبر حیرت آور از قول یک "منبع آگاه ایرانی" در سوریه نقل کرد که سوریه می تواند یکی از گزینه ها برای میزبانی مذاکرات 5+1 و جمهوری اسلامی باشد. 

این باصطلاح مقام آگاه که نخواسته است نامش فاش شود، علت این گزینش را "فراهم شدن جمیع شرایط " در این کشور قلمداد کرده است.

این منبع به خبرنگار رسمی جمهوری اسلامی در دمشق – که احتمالاً از معدود خبرنگارانی است که حق حضور در این کشور را دارند – گفته است که " با عنایت به وضعیت سیاسی و امنیتی قابل قبول در این کشور" و نیز جایگاه ویژه آن در" معادلات منطقه ای و بین المللی " سوریه آمادگی این میزبانی را داراست ! 

گر چه بنظر نمی رسد که هیچ صاحب نظر سیاسی این خبر را جدی بگیرد، با این حال آشکار است که در راهرو های تصمیم گیری در ایران نظر مساعدی برای پذیرفتن پیشنهاد ترکیه بقصد برگزاری مذاکرات جمهوری اسلامی و کشور های غربی وجود ندارد. 


اسرائیل: فشار اقتصادی کافی نیست

رادیو آلمان: نخست‌وزیر اسرائيل اعتقاد دارد که تحريم‌های بين‌المللی تا کنون نتوانسته ایران را به تجدیدنظر در برنامه اتمی‌اش وادار کند. او گفت اگر ایران برنامه هسته‌ای خود را متوقف نکند، اسرائیل از "امکانات" خود استفاده خواهد کرد.

بنيامين نتانياهو، نخست وزير اسراييل، در يک کنفرانس مطبوعاتی در اورشليم گفت: «اقدامات تحریمی حکومت ايران را با مشکلات اقتصادی روبرو کرده است، اما آیا این مشکلات می‌تواند جمهوری اسلامی را به متوقف کردن برنامه اتمی‌اش وادار سازد؟ زمان نشان خواهد داد. اما من عقیده دیگری دارم.»

به گزارش خبرگزاری رويترز، نتانیاهو گفت که جمهوری اسلامی از نظر اقتصادی تضعیف شده، اما پس از انتخابات اخیر مجلس، در مواضع سیاسی خود قوی‌تر شده است. 

به گفته نخست‌وزیر اسرائیل ایران در مناقشه هسته‌ای "حتی یک میلی‌متر" از مواضع خود عقب‌نشینی نکرده است.

به تازگی یک فرمانده بلندپایه سپاه پاسداران گفته است که اگر اسرائیل یا ایالات متحده قصد حمله به ایران را داشته باشند، از عواقب شدید آن در امان نخواهند ماند.


کلينتون خواستار تعهدات محکم رژیم تهران شد 

رادیو فردا: هيلاری کلينتون، وزير امور خارجه آمريکا روزسه شنبه گفته است، واشینگتن انتظار دارد ايران در مذاکرات آينده با گروه ۱+۵ «تعهدات محکم» در خصوص برنامه هسته ايش بدهد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، هيلاری کلينتون که در يک موسسه نظامی در ويرجينيا صحبت می کرد، گفت که مذاکرات ايران با کشورهای آمريکا، فرانسه، بريتانيا، چين و روسيه به همراه آلمان، گروه موسوم به ۱+۵، يک فرصت است برای جمهوری اسلامی تا مناقشه بر سر برنامه هسته ايش را حل  کند.

هیلاری کلینتون تصریح کرد، همانگونه باراک اوباما گفته آمریکا و جامعه بین المللی مانع دستیابی ایران به سلاح هسته ای خواهند شد و همه گزینه ها روی میز است.

خانم کلینتون همچنین گفته است، هنوز فرصت برای حل مناقشه هسته ای ایران از طریق دیپلماتیک وجود دارد.

با این حال وزیر امور خارجه آمریکا تاکید کرد، مذاکرات شش قدرت جهانی با ایران درماه جاری میلادی نشستی نامحدود برای گفت وگو های دو طرف «بدون» دستیابی به توافق نخواهد بود.