۱۳۹۱ فروردین ۱۶, چهارشنبه

آمریکا: صدور بیانیه شورای امنيت در باره سوريه


نماینده آمریکا و رئیس دوره ای شورای امنیت سازمان ملل در ماه جاری میلادی، از صدور بیانیه ای با محوریت نظرات آمریکا درباره اوضاع سوریه و تلاش های کوفی عنان درباره حل بحران این کشور خبر داد. 

سوزان رایس در آغاز دوره ریاست یکماه اش بر شورای امنیت در جمع خبرنگاران مستقر در سازمان ملل متحد گفت: امروز متن بیانیه رئیس شورای امنیت میان اعضا توزیع شد که احتمالا امروز یا فردا تصویب خواهد شد. 

رئیس شورای امنیت در ماه آوریل افزود: بیانیه رئیس در مسیر حمایت بیشتر از تلاش های کوفی عنان و تاکید بر اجرای تعهداتی است که سوریه اعلام کرده است. 

رایس افزود: رژیم سوریه تعهد کرده است که تا دهم آوریل آتش بس کامل انجام گیرد و سلاحهای سنگین خود را از نواحی پرتردد خارج کند.

وی افزود:هر چند که از روز گذشته و اعلام زمان مشخص شده دهم آوریل هر آنچه دیده ایم، مشوقانه نبوده است و رژیم سوریه باید از پنجره ای که از این طریق گشوده شده، سعی در توقف خشونتها کند نه اینکه به خشونت ها بیافزاید. 

نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد گفت: شورای امنیت باید به این شکست به فوریت و به طور جدی واکنش نشان دهد. سوزان رایس همچنین از کوفی عنان خواست بلافاصله پس از دهم آوریل، اوضاع را به شورای امنیت گزارش دهد. 

رییس دوره ای شورای امنیت در پاسخ به سئوالی درباره تداخل تلاش های کتفرانس دوستان سوریه در استانبول با ماهیت ماموریت عنان گفت: فکر نمی کنم این طور باشد، زیرا دوستان سوریه حمایت های کامل خود را از عنان و طرح شش ماده ای وی اعلام کرده اند.

  نماینده آمریکا در سازمان ملل گفت: گروههای مخالف رژیم سوریه، قادر نیستند به تنهایی از خود دفاع کنند و نیاز به حمایت دارند. 

خبرنگاری از نماینده آمریکا پرسید: اگر خشونتها در سوریه همچنان ادامه یابد، آیا شورای امنیت باید به آن واکنش نشان دهد؟ رایس گفت: ما اوضاع را پس از مهلت معین شده دهم آوریل بررسی خواهیم کرد و در مورد گام های مناسب بعدی به منظور توقف خشونتها با همکاران خود در شورای امنیت مشورت خواهیم کرد. 

گفتنی است قطعنامه قبلی کشورهای غربی و عربی در شورای امنیت با وتو همزمان روسیه و چین مواجه شد.

نماینده آمریکا در سازمان ملل گفت: اگر خشونت ها همچنان ادامه یابد، با بیانیه رئیس که امروز یا فردا تصویب خواهد شد، امیدواریم همه اعضای شورا نگاه بهتری به واقعیت در سوریه داشته باشند و بیشتر همکاری کنند.

خبرنگار دیگری از نماینده آمریکا در سازمان ملل پرسید: چه تفاوتی میان سوریه و لیبی وجود دارد و چگونه است که شما با همان سرعتی که در مورد لیبی اقدام کردید، در مورد سوریه عمل نمی کنید؟ 

سوزان رایس گفت: دو قطعنامه 1970 و 1973 در مورد لیبی در شورای امنیت تصویب شد که قطعنامه دوم به منظور ایجاد منطقه پرواز ممنوع و از سوی اتحادیه عرب درخواست شده بود ولی در زمان حاضر اتحادیه عرب چنین درخواستی از شورای امنیت نکرده است.