۱۳۹۱ فروردین ۱۷, پنجشنبه

دولت چگونه حساب ذخيره ارزی را خالی كرد؟


در گزارش خلاصه تحولات اقتصادي كشور در سال 89 اطلاعات جديدي درباره استفاده دولت از موجودي حساب ذخيره ارزي منتشر شده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادي مشرق، در حالي كه آخرين اطلاعات در مورد موجودي و ميزان برداشت دولت از اين حساب مربوط به سال 1387 بود، اما در اين گزارش درباره‌ي استفاده دولت از حساب ذخيره طي سال‌هاي 85 تا 89 منتشر شده است. 

براين اساس دولت در سال 1385 معادل 142 هزار و 573 ميليارد ريال از موجودي هزار ذخيره‌ي ارزي برداشت كرده است. 

اين عدد در سال بعد به 106 هزار و 994 ميليارد ريال و در سال بعد از آن به 212 هزار و 190 ميليارد ريال افزايش يافته است. 

در سال 1388 استفاده دولت از موجودي حساب ذخيره‌ي ارزي با افت قابل توجهي مواجه شده و به رغم 133 هزار و 117 ميليارد ريال رسيده، اما در سال پاياني برنامه‌ي چهارم توسعه استفاده دولت از موجودي اين صندوق به شدت كاهش يافته و به حدود 21 هزار و 700 ميليارد ريال رسيده است. 

اگرچه در سال 1388 ميزان برداشت دولت از اين حساب نسبت به سال قبل آن 37 درصد و در سال 1389 اين ميزان 83 درصد كاهش يافته، اما اين موضوع به نوعي تاييد‌كننده‌ي اظهارات اخير رييس‌جمهور مبني بر صفرشدن موجودي حساب ذخيره‌ي ارزي است. 

رييس جمهور در جريان طرح سوال از او در مجلس شوراي اسلامي و در بيان علت عدم پرداخت دو ميليارد ريال بودجه به مترو از محل حساب ذخيره‌ي ارزي اعلام كرد كه موجودي اين حساب صفر است و بنابراين امكان پرداخت چنين مبلغي وجود ندارد.

در گزارش منتشر‌شده توسط بانك مركزي نكته ديگري هم وجود دارد و آن بازپرداخت تعهدات ارزي از محل حساب ذخيره‌ي ارزي است، اگرچه رقم اين پرداخت‌ها در مقايسه با ارقام پيشين چندان قابل توجه نيست، اما دولت در طول برنامه‌ي چهارم توسعه حدود 38 هزار ميليارد ريال نيز از اين بابت از محل حساب ذخيره‌ي ارزي برداشت كرده است.