۱۳۹۱ اردیبهشت ۱۵, جمعه

نگرانی از ابعاد نظامی فعالیت های اتمی رژیم تهران


به گزارش رادیو فرانسه، نمایندگان پنج کشور بزرگ جهان امروز بعنوان اعضای دائمی شورای امنیت سازمان ملل متحد که در وین گرد آمده اند، بار دیگر به رژیم ایران یاد آور شدند که وظیفه دارد تا با آژانس بین المللی انژی اتمی همکاری کند و به تردیدهائی که درباره مقاصدش در استفاده نظامی از انرژی اتمی وجود دارد خاتمه دهد. 

بیانیه منتشر شده از سوی کشورهای عضو دائمی شورای امنیت خاطر نشان می کند که " ما کماکان نگران ناتوانی مداوم رژیم ایران در رعایت ضرورت هائی هستیم که از سوی آژانس مطرح شده اند." 

این بیانیه اضافه می کند، ما تاکید داریم که رژیم ایران باید بفوریت با آژانس به یک تفاهم ساختاری دست یابد. این توافق باید بازرسان آژانس را قادر سازد تا به همه مراکز هسته ای و نیز اطلاعات ضروری دیگر ، که از سوی آژانس مطرح شده اند، دست یابند. 

این بیانیه بر این نکته انگشت می گذارد که باید آن بخش از اطلاعات که می توانند حضور و یا فقدان ابعاد نظامی فعالیت های هسته ای رژیم ایران را برملا سازند، در اختیار بازرسان قرار گیرد. 

بیانیه پنج قدرت بزرگ جهان یاد آوری می کند که این تقاضا قبلاً توسط شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی تبیین و اعلام شده بود.

پیش از اینکه اعضای شورای امنیت به این بیانیه رای مثبت دهند، آژانس اتمی گزارشی منتشر کرد که بر طبق آن شواهد " معتبری" در دست هستند که نشان می دهند رژیم ایران علیرغم انکار ، مشغول پروژه ساختن بمب اتمی است.

انتشار این بیانیه زمانی اتفاق می افتد که آزانس اخیراً اعلام کرده است که مذاکره با رژیم ایران را در روزهای چهارده و پانزده ماه مه در وین از سر خواهد گرفت.

نگرانی از ابعاد نظامی فعالیت های اتمی رژیم ایران، در عین حال موضوع اصلی گفنگوهايی است که رژیم ایران با کشور های پنج بعلاوه یک در پیش دارد. این مذاکرات روز بیست و سه ماه مه در بغداد انجام خواهد شد.