۱۳۹۱ اردیبهشت ۱۵, جمعه

سرکوب فعالان و وضعیت اسفبار زندانیان سیاسی

سهند نوبخت به چهار سال حبس محکوم شد 

خبرگزاری هرانا - سهند نوبخت دانش‌آموز ۱۸ سالهٔ آذربایجانی که در اعتراضات شهریور ماه به خشک شدن دریاچه ارومیه بازداشت شده بود یه چهار سال حبس محکوم شد. 

بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، این شهروند معترضاز سوی شعبه‌ اول دادگاه انقلاب مهاباد در آذربایجان غربی به ریاست قاضی جوادی‌کیا به یک سال حبس تعزیری و سه سال حبس تعلیقی محکوم شده است. 

این حکم با احضار وی به ادارهٔ اطلاعات شهرستان می‌اندوآب به نامبرده ابلاغ شده است. 

این فعال آذربایجانی با اتهاماتی نظیر تبلیغ علیه نظام و اقدام علیه امنیت ملی از طریق برگزاری جلسات غیرقانونی و چاپ نشریات بدون مجوز روبرو شده است. خانوادهٔ این فعال به این حکم اعتراض کرده و خواستار تجدیدنظر در آن شده‌اند. 

گفتنی است سهند نوبخت همزمان با اعتراضات عمومی به وضعیت دریاچهٔ اورمیه، ۱۹ شهریور سال گذشته توسط نیروهای اطلاعاتی در محل میدان امام شهر می‌اندوآب دستگیر و پس از چند روز بازداشت در می‌اندوآب به بازداشتگاه اداره اطلاعات اورمیه منتقل شده بود. وی پس از چندین روز بازداشت، ۱۷مهر ماه سال ۹۰ به قید وثیقه ۷۵۰ میلیون ریالی به طور موقت آزاد شده بود. 


تشدید بیماری احمد رضا احمد پور و محاکمه مجدد این زندانی سیاسی

خبرگزاری هرانا - مسئولین زندان سپیدار اهواز از درمان بیماری سید احمدرضا احمدپور، عضو شورای مرکزی جبهه مشارکت قم خودداری میکنند.

بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، این زندانی سیاسی که در زندان سپیدار اهواز تحمل حبس میکند با تشدید بیماری تنفسی مواجه شده است و به تشخیص پزشک برونشیت دارد و میبایست تحت نظر قرار گیرد اما مسئولان زندان سپیدار اهواز اعلام کردند باید دادگاه ویژه قم اجازه مرخصی برای درمان وی را صادر کند. 

گفتنی است گرد و غبار اهواز چندسالی است تشدید شده است و این مسئله موجب تشدید برونشیت این زندانی سیاسی شده است.

همچنین بر اساس اعلام نزدیکان این روحانی منتقد دو پرونده جدید به دلیل نوشتن نامه به رهبری و 8 روز تاخیر در بازگشت از مرخصی، برای او باز شده است.

وی در اعتراض به پرونده سازی علیه خود به مسئولان زندان گفته است: "بار قبل که به دبیرکل سازمان ملل نامه نوشتم، گفتید به بیگانگان پناه بردم، اکنون به رهبری پناه آورده‌ام."

یک منبع آگاه به هرانا گفت: "نهایتا وی به خاطر آوردن اسم آیت الله منتظری، صانعی و بیات زنجانی در نامه مذکور به فعالیت تبلیغی علیه نظام محکوم شده و تفهیم اتهام شده است"


علی دنیاری، فعال دانشجویی جهت اجرای حکم در اهواز بازداشت شد

خبرگزاری هرانا - علی دنیاری در تاریخ ۱۰ اردیبهشت ۹۱ در اهواز بازداشت و به زندان سپیدار اهواز برای گذراندن ۶ ماه حبس منتقل شده است.

بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، وی که پس از اتمام تحصیلات لیسانس در رشته علوم سیاسی در دانشگاه مازندران اکنون در اهواز در حال سپری کردن دوران سربازی خود بوده است اولین بار در خرداد سال ۱۳۸۸ در بابلسر دستگیر شده بود و پس از چند روز گذراندن حبس در زندان بابلسر، بطور موقت تا زمان دادگاه آزاد شده بود. 

علی دنیاری یکی از هشت عضو انجمن اسلامی دانشگاه مازندران که آبان سال ۱۳۸۸ در حکم اولیه از سوی شعبهٔ ۱۰۱ دادگاه عمومی شهرستان بابلسر به ریاست قاضی رضانیا، به شش ماه حبس تعزیری و ۱۵ ضربه شلاق محکوم شده بودند،

اتهام این دانشجویان «اخلال در نظم عمومی به وسیله برگزاری تجمع روزهای ۲۵ و ۲۶ خرداد ۸۸» بوده است. تجمعی که در آن دانشجویان متحصن در دانشگاه مازندران با یورش نیروهای لباس شخصی و بسیجی مواجه شده و بیش از صد دانشجو بازداشت و قریب به همین تعداد مجروح شدند.


ریحانه حاج دباغ در وضعیت بد جسمی بسر می‌برد

خبرگزاری هرانا - ریحانه حاج دباغ زندانی سیاسی که در بند نسوان زندان اوین بسر می‌برد بدلیل ناراحتی شدید معده قادر به غذا خوردن نیست و مسئولین از رسیدگی پزشکی کافی سرباز می‌زنند.

بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، ریحانه حاج دباغ از بازداشت شدگان ۶ دی ماه ۱۳۸۸ که به ۱۵ سال زندان محکوم شده بدلیل مشکلات شدید معده قادر به غذا خوردن نیست و تا کنون مسئولین زندان رسیدگی مناسبی برای درمان وی انجام نداده‌اند. ریحانه حاج دباغ که در بند نسوان زندان اوین بسر می‌برد پیش‌تر نیز از مشکلاتی همانند بیماری اعصاب، تپش قلب و سردردهای مزمن رنج می‌برد و مسئولین هیچگاه اقدامی جدی برای درمان بیماریهای وی انجام ندادند.

گفتنی‌ست، ریحانه حاج دباغ به همراه مطهره بهرامی، محسن دانش‏پور مقدم و احمد دانش‏پور مقدم در منزل مسکونی ایشان بازداشت، و اگر چه به گفته خانواده این زندانی سیاسی وی هیچ گونه فعالیت سیاسی نداشته و تنها به دلیل نسبت فامیلی با مطهره بهرامی بازداشت شده است اما در دادگاه بدوی با اتهاماتی نظیر «شرکت در تظاهرات اعتراضی» و «ارتباط با سازمان مجاهدین خلق» به اعدام و نهایتاً به ۱۵ سال زندان محکوم شد.