۱۳۹۱ خرداد ۲, سه‌شنبه

شاهدان قتل هاله سحابی در دادگاه شهادت دادند



روزآنلاین: خانواده هاله سحابی در مصاحبه با "روز" اعلام کردند شاهدان جان باختن هاله سحابی، دو هفته پیش در دادسرای کارکنان دولت درباره جان باختن او شهادت داده اند.به گفته تقی شامخی، همسر هاله سحابی هنوز نتیجه دادگاه به او و خانواده اش ابلاغ نشده است.همزمان حامد منتظری، نوه آیت الله منتظری به روز گفت که او یکی از کسانی بوده که در دادگاه شهادت داده است.

هاله سحابی، عضو مادران صلح و فرزند عزت الله سحابی، 11 خردادماه سال گذشته در جریان تشییع پیکر پدرش جان باخت و پیکرش شبانه به خاک سپرده شد.

رسانه های حکومتی مدعی شدند که خانم سحابی بر اثر یک ایست قلبی ساده درگذشته اما همان زمان شاهدان عینی به "روز" گفتند که برخوردهای ماموران امنیتی و انتظامی در جریان تشییع پیکر آقای سحابی، عامل جان باختن هاله سحابی است.

خانواده هاله سحابی خواستار روشن شدن چگونگی جان باختن او شدند و اکنون با گذشت یکسال، دادگاهی برای رسیدگی به شکایت آنها تشکیل شده است.

تقی شامخی، همسر هاله سحابی در این زمینه به روز می گوید: دو هفته پیش دادگاهی در دادسرای کارکنان دولت تشکیل شد و نظر شهود را گرفتند اما هنوز نتیجه به ما اعلام نشده و منتظریم که نتیجه را به ما بگویند.

او می افزاید: ما از کسانی که آمادگی شهادت دادن در دادگاه را داشتند و مستقیما وضعیت را ملاحظه کرده بودند خواستیم در دادگاه شهادت دهند و اکنون منتظر نتیجه ایم.

اعضای خانواده هاله سحابی پیشتر در مصاحبه با روز خواهان معرفی مسسببان تنش و درگیری در جریان تشییع پیکر مهندس عزت الله سحابی و چگونگی جان باختن فرزند او شده بودند.

حامد سحابی، برادر و تقی شامخی، همسر خانم سحابی گفته بودند که شکایت خود را در این زمینه پی گیری خواهند کرد و دوربین های حاضر در محل بهترین شاهد بر تمام آن چیزی است که در آن روز اتفاق افتاده. برادر خانم سحابی گفته بود: "ما افرادی را که شاهد بوده اند به دادگاه معرفی کرده ایم و دادگاه موظف است این افراد را بخواهد و نظر آنها را بگیرد و حداقل انتظار ما هم این است که این مساله پی گیری شود".

نوه آیت الله منتظری: در دادگاه شهادت دادم

حامد منتظری، نوه آیت الله منتظری هم اعلام کرده بود حاضرست در هر دادگاهی شهادت دهد که "در جریان تشییع پیکر مرحوم مهندس عزت الله سحابی شاهد ضربه‌ای به بالاتنه خانم هاله سحابی بوده که پس از آن خانم هاله سحابی به حالت غش بر زمین افتاد و فرد ضارب بلافاصله خود را در میان مامورین نیروی انتظامی و لباس شخصی که در پشت سر او بودند کشید و از صحنه فرار نمود".

او اکنون به روز میگوید که دو هفته پیش در دادگاه در این زمینه شهادت داده است: من و سه نفر دیگر به عنوان شاهد حضور یافتیم و شهادت دادیم. به ما گفتند مشاهدات تان را بنویسید و من هر آنچه اتفاق افتاده بود و شاهد بودم را نوشتم. بعد پرسیدند فردی که ضربه را زده بود می شناسید؟ گفتم خیر.

حامد منتظری می افزاید: جالب بود که بعد از ما پرسیدند آیا ضربه را علت فوت میدانید؟ من نوشتم که به نظرم ضربه منجر به فوت شده. بعد گفتند دقیق تر بنویس که ضربه به کجا خورده. نوشتم که به بالاتنه ایشان خورد به سمت سینه اما دقیق تر نمی توانم بگویم.

به گفته آقای منتظری، همراه با او دو مرد و یک زن هم که شاهد چگونگی قضیه بودند در دادگاه شهادت داده اند.

تلاش برای برگزاری مراسم سالگرد

تقی شامخی، می گوید که او و خانواده اش در تلاش اند مراسم سالگرد جان باختن هاله سحابی و همچنین درگذشت مهندس عزت الله سحابی را در مسجد برگزار کنند.

پیش از این ماموران امنیتی از برگزاری مراسم شب سوم، هفتم و چهلم جان باختن هاله سحابی و همچنین مراسم بزرگداشت و درگذشت مهندس سحابی جلوگیری کرده بودند. فشارهای شدید بر خانواده سحابی، آنان را ناچار کرد هاله را شبانه در بهشت فاطمیه روستای گلندوک لواسان و در حضور انبوه ماموران امنیتی به خاک بسپارند.

خانواده سحابی همان زمان به روز گفته بودند که اجازه برگزاری هیچ گونه مراسمی را به آنها نمیدهند.

از آقای شامخی می پرسم براِی مراسم سالگرد چه خواهید کرد؟ می گوید: پی گیر هستیم و انشاالله بتوانیم برای سالگرد مراسم داشته باشیم. چگونگی مراسم روزهای آینده مشخص خواهد شد اما پی گیر هستیم که اگر بتوانیم در مسجد مراسم بگیریم اگر هم نشد که باز روزهای آتی مشخص خواهد شد.

هاله سحابی در حالی در مراسم تشییع پدرش جان باخت که چند روزی از زندان به مرخصی آمده بود. او ساعاتی پیش از جان باختن درمصاحبه با روز از صلح و فرو خوردن خشم و پرهیز از انتقام جویی سخن گفته بود و امیدهایی که پدرش به جنبش سبز داشت.

خانم سحابی در بهشت فاطمیه روستای گلندوک لواسان، در کنار پدرش آرام گرفت.پس از جان باختن او، هدی صابر و دلیرثانی دو زندانی ملی مذهبی در اعتراض دست به اعتصاب غذا زدند؛ اعتصابی که منجر به ضرب و شتم و جان باختن هدی صابر شد.

اکنون محسنی اژه ای، سخنگوی قوه قضائیه مدعی شده است که " هاله سحابی و هدی صابر به مرگ طبیعی از دنیا رفته اند".

براساس گزارش ها او ابتدا گفته که "در این پرونده‌ها نتیجه‌گیری شد و آخرین نظریات پزشکی قانونی هم اعلام شد که طبق آن کسی در این خصوص مقصر نیست"،اما وقتی با سؤال دیگر خبرنگار روبه‌رو شد که پرسید "این مساله در مورد این دو پرونده صادق است؟ اظهار کرد: هدی صابر را می‌دانم ولی دیگری (هاله سحابی) را الان اطلاع ندارم.

او گفته است که کسی در این خصوص مقصر نیست.

از همسر هاله سحابی در همین زمینه می پرسم؛می گوید: من صحبت ایشان را نشنیده ام اما ما از نظر حقوقی پی گیریم.اکنون هم منتظر نتیجه دادگاه درباره شهادت شهود هستیم.