۱۳۹۱ اردیبهشت ۳۱, یکشنبه

جی هشت: رژیم تهران از فرصت مذاکرات بغداد استفاده کند


به گزارش خبرگزاری فرانسه از کمپ دیوید، سران هشت کشور بزرگ صنعتی جهان موسوم به گروه هشت روز شنبه به رژیم تهران هشدار دادند که بهتر است از فرصت مذاکرات بغداد برای حل مناقشه مسئله ای استفاده کند.

این مذاکرات قرار است چهارشنبه آینده در بغداد برگزار شود.

سران هشت کشور آمریکا، انگلستان، کانادا، ایتالیا، فرانسه، آلمان، ژاپن و روسیه و نیز تنی چند از مقامات بلندپایه اتحادیه اروپا طی دو روز گذشته در کمپ دیوید آمریکا در مورد مسائل مهم بین المللی از جمله بحران هسته ای رژیم تهران با یکدیگر گفتگو کردند.

گروه هشت در بیانیه پایانی خود با اشاره به بحران اتمی جمهوری اسلامی نوشت، رژیم تهران باید از فرصت مذاکرات پیش رو برای پاسخگویی به نگرانی های جامعه جهانی درباره برنامه اتمی خود استفاده کند.

پیش تر رئیس جمهور آمریکا که ميزبان رهبران گروه هشت بود، اعلام کرد که این گروه در برخورد با رژيم تهران متحد است.

باراک اوباما گفت، وقتی نوبت به سياست ما در قبال رژيم تهران می رسد، ما متحد هستيم و افزود تسليحاتی کردن این برنامه (برنامه اتمی رژیم تهران) چيزی است که مايه نگرانی عميق همه ما است.

این در حالیست که علی اکبر ولایتی، مشاور امور بین الملل خامنه ای درباره فشارهای احتمالی بر جمهوری اسلامی پیش از آغاز مذاکرات بغداد گفت، جمهوری اسلامی هیچ فشاری را تحمل نمی کند و در کمال اختیار در رابطه با سرنوشت خودش در موضوع هسته ای تصمیم می گیرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، ولایتی درباره نتیجه احتمالی مذاکرات سوم خردادماه 1+5 نیز گفت، در بخشی که با جمهوری اسلامی ایران است، ما تصمیم داریم در چارچوب مقررات بین المللی و حقوقی ایران گفتگوها انجام شود.

وی افزود، از طرف دیگر اگر کشورهای عضو 1+5 حسن نیت داشته و پایبند به مقررات بین المللی باشند و در صدد تحمیل غیرقانونی نظرات خودشان نباشند، امیدواری به اجلاس بغداد وجود دارد.


پیشنهاد 1+5 به رژیم تهران

سایت تابناک: روزنامه «لس آنجلس تایمز» از تهیه طرح مشترک کشورهای عضو 1+5 در مورد برنامه هسته ای جمهوری اسلامی خبر داده است. 

به نوشته این روزنامه، در مذاکرات بغداد در سوم خرداد، شش کشور طرف مذاکره ایران پیشنهاد خواهند کرد که سوخت مورد نیاز یک رآکتور کوچک برای مقاصد پزشکی را برای ایران فراهم کرده و همچنین از وضع تحریم‌های بیشتر علیه ایران خودداری کنند.

در مقابل، ایران نیز باید با توقف غنی‌سازی 20 درصد موافقت کرده و میزان اورانیوم 20 درصدی را که پیش از این غنی کرده، نیز از کشور خارج کند.

این طرح پیشنهادی همچنین از ایران می‌خواهد تأسیسات هسته‌ای «فردو» را تعطیل کند؛ افزون بر این، بر اساس این طرح، تحریم‌های کنونی غرب علیه ایران همچنان بر جای خود باقی خواهد ماند!

«واشنگتن پست» نیز گزارشی از نشست «جی. 8» یا گروه 8 کشور صنعتی جهان در «کمپ دیوید» منتشر کرده و نوشته هرچند موضوع بحران اقتصادی اروپا و نیز مسأله افغانستان، مهمترین دستور کارهای این نشست را تشکیل می‌دهند، اما ایران و سوریه نیز دو محور مهم دیگر این نشست به شمار می‌رود. 

به گزارش این روزنامه، بخش مهمی از تلاش آمریکا در این نشست، معطوف به همراه کردن روسیه است که شریک نزدیکی برای هم ایران و هم سوریه به شمار می‌رود.

روزنامه «نيويورک تايمز»  نیز نوشت، بر اساس موضع گيريهای مقامهای جمهوری اسلامی و اکثر کارشناسان غربی می توان گفت رژيم تهران بيش از آنکه در پی دستيابی به يک توافق اساسی بر سر بحران هسته ای خود باشد، با تلف کردن وقت می خواهد برای فعاليتهای هسته ای خود مشروعيت کسب کند.