۱۳۹۱ اردیبهشت ۳۱, یکشنبه

«رودخانه‌ی خرم‌آباد» ، چند گام تا خشك شدن



پس از خشك شدن تعدادی از رودخانه های کشور،  اینبار نوبت به «رودخانه‌ي خرم‌آباد» رسيده‌است. رودخانه‌ي ‌خرم‌آباد كه در لهجه‌ي لري به آن «گلال» گفته مي‌شود، از كوه‌هاي شمالي وشرقی شهرستان خرم آباد سرچشمه مي‌گيرد و پس از گذر از  مرکزشهر و سيراب كردن زمين‌هاي كنار خود راهي حوضه آبریز کرخه در خوزستان مي‌شود.
اين رودخانه، كه تا چند سال پيش يكي از رودهاي پر آب لرستان بود؛ اين روزها، واپسين نفس‌هاي خود را مي‌كشد و اگر چاره‌اي براي آن انديشيده ‌نشود، بي‌گمان خشك خواهد شد. علت اصلی خشكي اين رودخانه، در كنار خشكسالي، به‌كار گيري آب آن براي کشت محصولات كشاورزي مانند برنج و ذرت است كه در گرم‌ترين فصل سال، نياز بالايي به آب دارند. بي‌گمان اگر به‌جاي كشت آن دسته از محصولات، گندم، جو، كلزا و ... كاشته شود، كه نياز بسيار كمتري به آب دارند، مي‌توان اين رودخانه را از خشك شدن رهانيد. شهر خرم‌آباد كه امروزه به علت، ساخت و سازهاي بي‌رويه و نيز ترافيك بالا، چندان چهره‌ي خوبي ندارد، با خشك شدن رودخانه‌اي كه از ميان آن مي‌گذرد، هرچه بيشتر زشت خواهد شد و سرسبزي خود را از دست خواهد داد. اينجاست كه بايد پرسيد پس مسوولان كجايند؟!سازمان آب منطقه ای و معاون عمرانی استانداری با بی برنامگی وکپی برداری های غلط از طرح های عمرانی استانهایی نظیر قم و... هر روز شاهد خشک شدن این رودخانه می باشند .براستی  تصاحب کدام مسند از قدرت شیرین تر از خدمت به مردم شهر ودیار شماست؟!

 


اين پهناي رودخانه‌اي است كه تا همين چند سال پيش در خرم آباد جاري بود و اكنون ناي رفتن ندارد. اين روزها رودخانه‌ي خروشان خرم‌آباد، باريكه‌اي بيش نيست.