۱۳۹۱ اردیبهشت ۱۹, سه‌شنبه

بانک مرکزی: انتظار ما تورم بیشتر از ۲۱.۵ درصد بود


رئیس کل بانک مرکزی اعلام کرد که انتظار تورم بیشتر از به ۲۱.۵ درصد در سال گذشته را داشته است.
محمود بهمنی  گفت: در سال گذشته نرخ تورم به ۲۱.۵ درصد رسید در حالی که انتظار ما بیشتر از این بود اظهار داشت: در پایان سال گذشته و در دو ماه آخر سال توانستیم نقدینگی را با پیش فروش ۱۰.۵ میلیون سکه و فروش اوراق مشارکت جمع آوری و کنترل کنیم.
رییس کل بانک مرکزی درادامه سمینار مدیران ارشد بانک سپه گفت: مجموع درآمدهای ارزی همراه با درآمد صادرات رقمی بالای ۱۰۰ میلیارد دلار است، اگر فرض را صرفاً براساس درآمدهای نفتی بگذاریم با هزینه‌هایی که در بخش واردات داریم باز هم مازاد منابع خواهیم داشت. بنابراین از نظر ذخیره ارزی و درآمد‌ها مشکلی نداریم و تنها مشکلی که پیش روی سیستم بانکی است نقل و انتقالات پولی است.
وی گفت: سیستم بانکی بیشتر از توانش به مشتریان تسهیلات پرداخت کرده چرا که در سال گذشته تسهیلات پرداخته شده ۲۹ درصد رشد داشته در حالی که منابع جذب شده ۱۹.۶درصد بوده است.
بهمنی افزود: کل سپرده‌های ریالی در سیستم بانکی ۵۳۴ هزار میلیارد ریال بوده لذا اینکه می‌گویند بانک‌ها به تولید و اقتصاد کشور کمک نکرده‌اند با این آمار و ارقام واقعاً بی‌انصافی است.
وی گفت: در سال گذشته نرخ رشد نقدینگی ۲۵.۲ درصد بود در حالی که نرخ رشد نقدینگی امسال به۱۹.۴درصد رسیده که با کمک سیستم بانکی توانستیم نقدینگی را مهار کنیم.
رییس کل بانک مرکزی در خصوص کنترل بازار ارز و سکه تصریح کرد: در این خصوص به آنچه که می‌خواستیم و مد نظر بود هنوز نرسیده‌ایم ولی با همه این مسائل و جو روانی که گاهی در جامعه وجود دارد توانستیم تا حدودی آن را مهار کنیم و امیدواریم که این روند، کاهنده و اصلاحی باشد.
وی با بیان اینکه در کجای دنیا ارز کشور‌ها اینگونه قیمت گذاری می‌شود و هر روز افراد غیر مسئول و غیر مرتبط وارد کارهای سیستم بانکی می‌شوند و خیلی راحت درباره آن اظهار نظر می‌کنند؟ گفت: باید اگر مسائل ارزی، بانکی، طلا و سکه مطرح می‌شود کار‌شناسان بانکی درباره آن اظهار نظر کنند.
بهمنی گفت: مطرح کردن مطالب غیرکار‌شناسی قیمت‌ها را بالا می‌برد و در بازار تاثیر می‌گذارد، بنابراین از مسئولین و مقامات کشور خواهش کردیم این گونه موارد را قدری کنترل کنند تا بازار حالت تلاطم نداشته باشد وحالت عادی به خود بگیرد.