۱۳۹۱ اردیبهشت ۱۹, سه‌شنبه

کوفی عنان راهی سوریه می شود؛ آخرین شانس

کوفی عنان،‌ فرستاده ویژه سازمان ملل به سوریه اعلام کرد که ظرف چند روز آینده راهی دمشق خواهد شد.

به گزارش العربیه، عنان امروز سه شنبه در گزارشی به سازمان ملل اظهار داشت: اولویت در ارتباط با سوریه، تلاش برای توقف کشتار و ارایه کمک های انسانی به نیازمندان است. 

وی همچنین طرح خود در خصوص برقراری آتش بس در سوریه را آخرین فرصت برای اجتناب از وقوع هرگونه جنگ داخلی در این کشور توصیف کرد.

گزارش بی بی سی: نماینده ویژه سازمان ملل در امور سوریه می گوید که طرح صلح او می تواند آخرین شانس برای جلوگیری از بروز جنگ داخلی در این کشور باشد.

کوفی عنان، نماینده ویژه سازمان ملل این سخنان را روز سه شنبه نوزدهم اردیبهشت (۸ مه) در جلسه شورای امنیت سازمان ملل بیان داشت.

بر اساس طرح پیشنهادی آقای عنان که اجرای آن از ماه پیش در سوریه آغاز شده است، دو طرف درگیر باید خشونت ها را متوقف می کردند و دولت سوریه باید نیروهای خود را از مناطق پرجمعیت فرا می خواند.

با وجود آغاز اجرای طرح صلح کوفی عنان که از حمایت سازمان ملل و اتحادیه عرب برخوردار است، درگیری ها بین نیروهای ارتش و مخالفان دولت در سوریه ادامه دارد.

تانک های ارتش هنوز در بعضی از شهرها حضوری سنگین دارند و شورشیان به حمله های خود علیه کاروان های ارتش ادامه می دهند و بسیاری از راه های ارتباطی توسط ارتش بسته شده اند

همزمان کمیته بین المللی صلیب سرخ گفته است که شرایط انسانی در سوریه روز به روز وخیم تر می شود.

به گفته این نهاد بین المللی، با ادامه درگیری در نقاط مختلف سوریه، صدها هزار تن از مردم نیازمند کمک های بشردوستانه هستند.

صلیب سرخ خواهان اختصاص مبلغ بیست و هفت میلیون دلار دیگر برای ادامه فعالیت های بشر دوستانه اش در سوریه است.

این نهاد بین المللی همچنین گفته است که لازم است گروه بیشتری از ناظران صلح سازمان ملل هرچه زودتر به سوریه اعزام و برای جلوگیری از خونریزی، در نقاط مختلف سوریه، و نه صرفا دمشق، مستقر شوند.