۱۳۹۱ اردیبهشت ۱۹, سه‌شنبه

نان آوران فارس غم نان دارند


با اعلام نرخ جدید خرید تضمینی گندم از سوی دولت، دخل و خرج کشاورزان استان فارس با هم همخوانی ندارد و اکنون نان آوران استان را در دغدغه تامین معاش و نان قرار داده است.

به گزارش خبرنگار مهر، گندم کاران استان فارس پس از اینکه دولت در اعلام نرخ جدید خرید تضمینی گندم تاخیر ایجاد کرد با حضور دلالان در زمینهای کشاورزی مواجه شدند اما با اعلام نرخ جدید این نگرانی به بحرانی بزرگ برای کشاورزان قطب اول تولید گندم کشور تبدیل شده است.

اعلام قیمت 395 تومان برای هر کیلو گندم نه تنها باعث خوشحالی کشاورزان نشده بلکه برای دومین بار در فصل برداشت گندم دولت حرکتی به نفع دلالان بخش کشاورزی انجام داد.

عمده ناراحتی کشاورزان این است که با افزایش نرخ تمامی نهاده های کشاورزی و در حالیکه قیمت سوخت از 16 تومان به 350 تومان افزایش یافته چگونه دولت قیمت خرید تضمینی گندم را از 360 تومان به کیلویی 395 تومان افزایش داده است.

این وضعیت چنانچه با تدبیر سریع دولت خاتمه پیدا نکند به طور یقین در سطح زیر کشت گندم استان فارس در سال آینده تاثیر منفی خواهد داشت همانطور که در سال گذشته به دلیل نرخ پایین گوجه فرنگی در سال جاری کشاورزان تمایلی برای کاشت نداشتند و نرخ گوجه فرنگی در سطح بازار به حدود سه هزار تومان رسید.

در سال زراعی 90-91 حدود 465 هزار هکتار از اراضی استان فارس زیر کشت گندم رفت که از این میان 370 هکتار گندم آبی و 95 هکتار دیم بود.

اما به طور یقین اگر کشاورزان نتوانند گندم خود را با قیمت متناسب با افزایش نرخ نهاده های کشاورزی به فروش برسانند در سال آینده شاهد افت شدید کشت گندم در استان خواهیم بود.

این نگرانی وجود دارد که استان فارس در سال آینده رتبه اول خود را در بحث کشت گندم از دست بدهد و از طرفی کشاورزان نیز به دلیل بدهکاری های فراوان و عدم توانایی در پرداخت آنها با مشکلات فراوانی مواجه می شود.

در این میان باز هم دلالان این بخش سود فراوان کردند زیرا در زمانیکه دولت نرخ خرید تضمینی جدید را اعلام نکرده بود دلالان در مناطق جنوبی استان فارس گندم کشاورزان را با نرخ سال گذشته و حتی مقداری بالا تر خریداری کردند و پس از اعلام نرخ، همان گندم ارزان خریداری شده را با قیمت روز به دولت فروختند.

از طرفی کارشناسان کشاورزی نیز اعلام می کنند که نرخ تولید گندم از زمان شروع کاشت تا زمان برداشت و سهم ارزش افزوده بیش از رقمی که دولت برای خرید تضمینی گندم اعلام کرده است خواهد شد.

با این تفاسیر است که نان آوران استان فارس دخل و خرج خود را یکی ندیده و در غم بی نانی روزهای خود را سپری کنند.

کشاورزی از مباحث مهم تولید ملی است

رئیس نظام صنفی کارهای کشاورزی استان فارس در گفتگو با خبرنگار مهر، گفت: نامگذاری سال جاری باعث خوشحالی کشاورزان شد زیرا کشاورزی نیز از مباحث تولید ملی به حساب می آید.

محمد شفیع ملک زاده تصریح کرد: نرخی را که دولت در بحث خرید تضمینی گندم اعلام کرده باعث از بین رفتن تولید گندم در سال آینده خواهد شد زیرا کشاورزان نمی توانند چندین ماه از سال را بدهکار باشند و در آخر نیز تولید خود را با نرخ کمتر از هزینه های انجام شده به دولت ارائه دهند.

وی یادآور شد: دولت در سال گذشته نرخ خرید تضمینی گندم را 360 تومان اعلام کرد اما از سال گذشته تاکنون تمامی نهاده ها با چندین برابر قیمت مواجه شده که به عنوان مثال باید به نرخ کود اشاره کرد که از کیلویی پنج هزار تومان به کیلویی 35 تا 40 هزار تومان رسیده است.

رئیس نظام صنفی کارهای کشاورزی استان فارس با اشاره به اینکه تا قبل از اعلام نرخ از جانب دولت، کشاورزان گندم خود را با حدود همین قیمت به دلالان می فروختند، تاکید کرد: کشاورزان در طول سال به دلیل تامین مخارج زندگی خود بدهکاری های فراوانی را یدک می کشند که از این رو مجبور به فروش محصول خود به دلالان شده بودند اما امروز دلالان نیز حاضر نیستند گندم کشاورزان را بیشتر از نرخ دولتی خریداری کنند.

ملک زاده با اشاره به اینکه قیمت برآورد شده ما حدود 621 تومان است، تصریح کرد: از زمان کاشت تا برداشت هر کیلو گندم حدود 621 تومان هزینه می شود در حالیکه دولت نرخ 395 تومان را برای خرید گندم مشخص کرده که این رقم با چه محاسبه ای ارایه شده جای سئوال دارد.

وی ادامه داد: نامه نگاری های فراوانی را با مسئولین ارشد کشوری انجام داده ایم تا کشاورزان را یاری کنند زیرا این قشر زحمتکش نان کشور را تامین می کند.

رئیس نظام صنفی کارهای کشاورزی استان فارس تاکید کرد: چنانچه وضعیت نرخ خرید گندم تغییر نکند حتی پنج درصد از کشاورزان استان نیز در سال آینده کشت گندم نخواهند کرد.

بسته های یارانه ای دیده نشده است

یکی دیگر از کشاورزان شهرستان مرودشت نیز به خبرنگار مهر، گفت: این شهرستان قطب اول تولید گندم در کشور است اما با نرخ اعلام شده موجی از نگرانی در میان کشاورزان ایجاد شده است.

جواد زارع تاکید کرد: هیچگونه کمکی از جانب دولت به کشاورزان نشده و حتی از بسته های حمایتی هم خبری نیست.

وی یادآور شد: بارها اعلام شد که بسته های حمایتی دولت در راه است اما همچنان کشاورزان در انتظار یارانه های دولتی هستند.

این کشاورز مرودشتی با بیان اینکه ارائه چنین قیمتی از سوی دولت باعث افت شدید تولید گندم در استان فارس خواهد شد، افزود: کشاورزان نیز مثل دیگر اصناف به دنبال کسب درآمد حلال برای خانواده های خود هستند بنا بر این دلیلی ندارد که بخواهد خود را بدهکار کنند تا تولید داشته باشند.

زارع یادآور شد: نرخ اعلام شده از جانب دولت در سال گذشته نیز با هزینه هایی که کشاورزان انجام داده بودند همخوانی نداشت اما نرخ سال جاری با هزینه ها انجام شده فاصله فراوان دارد.

وی تاکید کرد: کشاورزان درآمد روزانه و یا ماهیانه ندارد بنا بر این باید تا زمان رسیدن فصل برداشت از دیگران قرض کنند حال با این رقمی که گندم کشاورزان خریداری می شود بدهکاری کشاورزان چندین برابر شده است.

این روند در استان فارس به عنوان قطب اول تولید گندم کشور باعث بروز مشکلات برای کشاورزان شده که در این راستا مسئولین دولتی و نمایندگان استان فارس باید با توجه به اینکه کشاورزی بیشترین سهم اشتغال استان را به خود اختصاص داده نسبت به رفع مشکلات آنان اقدامات لازم را انجام دهند.