۱۳۹۱ دی ۸, جمعه

کرۀ شمالی برای آزمایش اتمی دیگری آماده است

بنا به اطلاعات یک مرکز تحقیقاتی آمریکایی بر مبنای تصاویر ماهواره ای، کرۀ شمالی موفق به تعمیر خرابی های به بار آمده به دنبال نشت آب در تأسیسات هسته ای خود شده است و قصد دارد در اسرع وقت سومین آزمایش اتمی خود را انجام دهد.

به گزارش رادیو فرانسه، بدین ترتیب بنا به اطلاعات مندرج در پایگاه اینترنتی انستیتوی آمریکایی-کره‌ای دانشگاه جان هاپکینز، تصاویر ماهواره ای که روز سیزدهم دسامبر، یعنی یک روز بعد از پرتاب موشک آزمایشی توسط کرۀ شمالی گرفته شده است، حاکی از آن است که دولت پیونگ یانگ تأسیسات هسته ای خود را به حالت آماده باش در آورده است.

نخستین آزمایش های هسته ای کرۀ شمالی در ماه اکتبر سال 2006 و همچنین ماه مه سال 2009 انجام شده بود. روز دوازدهم دسامبر سال‌جاری میلادی کرۀ شمالی با موفقیت موشکی را پرتاب کرد که به گفتۀ مقامات دولتی این کشور، هدفی کاملأ علمی دارد و برای در مدار قرار دادن یک ماهوارۀ غیر نظامی انجام گرفته است.

اما دولت واشنگتن با انتقاد ازعملکرد کرۀ شمالی معتقد است که پرتاب موشک اخیر در واقع آزمایش موشک های دور برد و بین قاره ایست، که مرحله ایست کلیدی در راه نظامی شدن برنامۀ هسته ای دولت پیونگ یانگ.

از سوی دیگر مقامات کرۀ جنوبی روز جمعه اعلام کردند که بخش هایی از موتور موشک کرۀ شمالی را در دریا پیدا کرده اند و در حال حاضر مشغول انجام تحقیقات بروی این قطعات هستند.

بنا به گفتۀ کارشناسان کرۀ جنوبی، با در نظر گرفتن منبع سوخت یافت شده در اعماق دریا، موشک کرۀ شمالی توانایی حمل محموله ای به وزن 500 تا 600 کیلوگرم را در مسافتی معادل ده هزار کیلومتر دارد.

بدین ترتیب، با استفاده از این موشک کرۀ شمالی توانایی هدف قرار دادن هر نقطه ای در آسیا را دارد، به علاوۀ شرق اروپا، غرب آفریقا، آلاسکا و بخشی از مناطق ساحلی غرب آمریکا از جمله شهر سان فرانسیسکو ..