۱۳۹۱ اسفند ۱۷, پنجشنبه

گفتگوی آمریکا و روسیه در مورد سرنوشت اسد

در حالی که کشورهای اروپایی با تغییر تحریم‌های خود، ارسال تجهیزات و دستگاه‌های حفاظتی را برای مخالفان سوریه آغاز کرده‌اند، مذاکرات پنهانی میان آمریکا و روسیه نیز برای پایان دادن به بحران سوریه بطور جدی ادامه دارد.

به گزارش رادیو آلمان به نقل از خبرگزاری رویترز

، نمایندگان آمریکا و روسیه در روز چهارشنبه (۱۶ اسفند/۶ مارس) در لندن با یکدیگر دیدار و درباره سوریه گفت‌وگو کرده‌اند. موضوع اصلی مذاکرات جلوگیری از ادامه خونریزی در سوریه عنوان شده است.

قرار است که میخاییل بوگدانف، فرستاده روسیه در امور خاورمیانه، و ویلیام برنز، معاون وزیر امور خارجه آمریکا، در حاشیه کنفرانس یمن در لندن در روز پنج‌شنبه (۷ مارس) با یکدیگر گفت‌وگو کنند.

الکساندر لوکاشویچ، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه، گفت که یکی از مشکلات محوری مورد بحث میان آمریکا و روسیه سرنوشت بشار اسد است. تا کنون چندین بار میان نمایندگان آمریکا و روسیه در این زمینه مذاکره انجام گرفته است.

آمریکا خواهان کناره‌گیری فوری اسد از قدرت است، اما روسیه می‌گوید که کناره‌گیری اسد نباید پیش‌شرطی برای آغاز مذاکرات باشد.

به گفته کاخ سفید، در تماسی تلفنی باراک اوباما و ولادیمیر پوتین، روسای جمهور آمریکا و روسیه، "بر سر انتقال ضروری سیاسی" توافق داشته‌اند. رهبران هر دو کشور خواهان پایان خشونت‌ها در سوریه هستند.

اخضر ابراهیمی‌، نماینده سازمان ملل در امور سوریه، نیز گفت که روسیه و آمریکا برای یافتن راه‌حلی درباره سوریه نقش اساسی ایفا می‌کنند.


کمک تسلیحاتی اتحادیه عرب

وزیران خارجه کشورهای عضو اتحادیه عرب در پایان نشست خود در قاهره بر سر کمک نظامی به مخالفان بشار اسد به توافق رسیدند.

به گزارش رادیو فردا وزارت امور خارجه سوریه در واکنش به این موضوع، کشورهای عرب را به نقض مقررات و نظامنامه داخلی اتحادیه عرب متهم کرد.

این بیانیه که توسط خبرگزاری دولتی سوریه منتشر شده، می افزاید: «تصمیم‌های اتحادیه عرب از ابتدا جانبدارانه بود و قصد داشته به هر بهایی دخالت نظامی را به سوریه بکشاند.»


کرسی سوريه در اتحاديه عرب در اختيار مخالفان؟

صدا و سیمای رژیم: یک کارشناس سیاسی سوری گفت: دادن کرسی سوریه در اتحادیه عرب به مخالفان این کشور غیرقانونی است.

شادی احمد در گفتگو با شبکه تلویزیونی المیادین از دمشق درباره سیاست های خصمانه اتحادیه عرب علیه سوریه و تلاش برخی از کشورها نظیر قطر برای اعطای کرسی سوریه در اتحادیه عرب به مخالفان این کشور گفت: تلاش برای اعطای کرسی سوریه در اتحادیه عرب با مشکلات حقوقی روبروست. 

وی گفت: منشور اتحادیه عرب تاکید می کند که نمایندگان دولت های عربی می توانند در این اتحادیه حضور داشته باشند و ائتلاف ملی سوریه نیز تا کنون از دولتی برخوردار نیست که نماینده ای برای کرسی سوریه انتخاب کند.

گفتنی است دولت قطر در ادامه اقدامات خصمانه خود علیه نظام سوریه، تصمیم گرفته است ساختمان سفارت این کشور در دوحه را در اختیار مخالفان سوری قرار دهد و اکنون تلاش می کند کرسی سوریه در اتحادیه عرب را نیز تحویل مخالفان سوری بدهد.


بازداشت ۲۰ ناظر صلح سازمان ملل در سوریه 

جنگجویان مسلح در سوریه بیست ناظر صلح سازمان ملل متحد را در بلندی‌های جولان بازداشت کرده اند. 

گروه موسوم به شهدای یارموک به بی بی سی گفته صلح بانان سازمان ملل متحد را با این هدف گرفته اند که ارتش سوریه از آتشباری به سوی آنها دست بردارد.

به گفته سازمان ملل متحد کار این عده نظارت بر آتش بس بین سوریه و اسراییل بوده است.

هیات سازمان ملل متحد در بلندی های جولان قرار است گروهی را برای بررسی شرایط و مذاکره برای آزادی ناظران صلح به منطقه بفرستند.