۱۳۹۲ فروردین ۲۰, سه‌شنبه

واکنش رژیم به اظهارات تازه مدیرکل آژانس اتمی

به گزارش رویداد پس از سخنان تازه مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مورد عدم اطمینان این آژانس از صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران، وزارت خارجه جمهوری اسلامی در واکنش گفت که این اظهارات «متناسب با واقعیت نیست».


یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس، روز دوشنبه گفت که اطلاعات این نهاد نشان می‌دهد ایران تحقیقات مربوط به ساخت سلاح هسته‌ای را برخلاف آن چه پیش از این تصور می‌شد 10 سال پیش متوقف نکرده‌ است.

به گزارش روزنامه «واشینگتن پست»، آقای آمانو این مطلب را روز دوشنبه 19 فروردین، طی سخنرانی در یک کنفرانس سالانه هسته‌ای در واشینگتن اعلام کرد.

جاسوسان کشورهای غربی تاکنون بر این باور بوده‌اند که آزمایش‌های مربوط به چاشنی‌های انفجاری بمب اتم که به گفته آنان در پایگاه پارچین در نزدیکی تهران انجام شده، در سال 2003 به دستور رهبر جمهوری اسلامی متوقف شده‌ است.

یوکیا آمانو اما روز دوشنبه گفت که «اطلاعات موثقی داریم که نشان می‌دهد ایران این فعالیت‌ها را پس از 2003 هم ادامه داده‌ است».

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پیش از این گزارشی منتشر کرده‌ است که در آن «شواهدی» مربوط به ادامه تحقیقات چاشنی بمب اتم در پارچین تا سال 2009 به چشم می‌خورد.

آقای آمانو در ادامه سخنرانی خود افزود که مدرک موثقی مبنی بر این که این فعالیت‌ها تا امروز هم ادامه پیدا کرده باشد در دست نیست، اما عدم شفافیت ایران در این مورد باعث ایجاد شک و تردید می‌شود.

وی اظهار داشت: «فعالیت‌های ایران ممکن است تا امروز هم ادامه پیدا کرده باشد ... من از ایران خواسته‌ام در این مورد توضیح بدهد.»