۱۳۹۲ فروردین ۲۰, سه‌شنبه

افتتاح دو معدن اورانیوم و یک کارخانه کیک زرد در ایران

رادیو فرانسه: به مناسبت روز ملی فناوری هسته‌ای در ایران و چند روز پس از شکست مذاکرات اخیر جمهوری اسلامی با قدرت‌های جهانی در آلماتی، دو معدن اورانیوم و یک کارخانه تولید کیک زرد، از سوی محمود احمدی نژاد در این کشور افتتاح شد.


معادن اورانیوم ساغند 1 و 2 که در استان یزد واقع است، اورانیوم را از عمق 350 متری استخراج می کند.

ایران وجود معادن اورانیوم ساغند را در سال 2000 اعلام کرده بود، اما به گفته کارشناسان غربی کیفیت اورانیوم موجود در این معادن چندان خوب نیست.

کارخانه تولید کیک زرد «شهید رضایی نژاد» نیز که در صد کیلومتری این معادن و در شهر اردکان واقع است، در سال 60 تن کیک زرد تولید می کند.

کیک زرد نامی است که به اکسید اورانیوم غلیظ شده داده شده و از آن در سانتریفوژها برای تهیه اورانیوم غنی‌شده استفاده می‌شود.

جمهوری اسلامی برای اولین بار در سال 2010 تولید کیک زرد در این کشور را اعلام کرد.

احمدی نژاد در مراسم افتتاح این دو معدن اورانیوم و همچنین کارخانه جدید تولید کیک زرد که امروز سه شنبه، به صورت ویدئو کنفرانس در سازمان انرژی اتمی برگزار شد، گفت: «در گذشته برای تهیه مواد اولیه و کیک زرد وابسته به بودیم و این مواد در انحصار سیاسی برخی از قدرت‌های بوده است، اما امروزه شناسایی معادن توسط خودمان انجام می‌شود.»

همچنین احمدی نژاد خطاب به قدرتهای جهانی گفت: «نصیحت می کنم رفتارتان را درست کنید چرا که ما هسته ای شده ایم و هیچ کس قادر نخواهد بود موفقیت های هسته ای کشور را متوقف کند.»

وی اضافه کرد: در برنامه های هسته ای ایران توقف وجود ندارد و قرار بود 5 نیروگاه مثل راکتور تهران در کشور راه اندازی شود که مسوولان سازمان اتمی باید هر چه سریع تر نسبت به این کار اقدام کنند.

بر اساس آخرین گزارش سازمان بین المللی انرژی اتمی، ایران اورانیوم 3.5 و 20 درصد را در تأسیساتهای نطنز و فوردو تولید می کند.

تولید اورانیوم با غلظت بالا در ایران، یکی از نگرانی های اصلی قدرتهای جهانی است که این کشور را متهم می کنند فعالیت های هسته ای اش جنبه های نظامی نیز دارد.