۱۳۹۲ فروردین ۲۰, سه‌شنبه

ترکیه و و اسرائیل قرارداد همکاری امضا کرده اند

آنکارا- روزنامه آیدینلیک چاپ ترکیه روز سه شنبه فاش کرد که ترکیه و اسرائیل یک قرارداد همکاری در بخش ترانزیت و نقل و انتقال کالا امضا کرده اند.

آیدینلیک با اشاره به اینکه حمله به کامیون های ترک در مسیر اردن و عراق در ماه های اخیر تشدید شده است، افزود:

این مساله موجب تشکیل نشستی با حضور مسوولان وزارتخانه ها و گمرکات ترکیه و اسراییل و امضای یک قرارداد مخفی بین دو طرف شده است.

به نوشته این روزنامه ، طبق قرارداد یاد شده کانتینرهای صادراتی ترکیه به اردن و عراق از طریق بندر مرسین ترکیه به بندرˈ حیفا و آشدودˈ اسراییل منتقل و با کامیون های اسراییلی به اردن منتقل و از اردن نیز توسط کامیون اردنی به داخل این کشور و عراق منتقل می شوند و در مسیر بازگشت نیز این مسیر طی می شود.

به نوشته آیدینلیک گفته می شود در ماه های اخیر صدها میلیون دلار اجناس صادراتی و وارداتی از این مسیر حمل شده است.

روزنامه اسرائیلیˈیدیعوت آحارونوتˈ هم در شماره روز دوشنبه خود نوشت که احمد براق اردوغان پسر نخست وزیر ترکیه طی سه سال گذشته، چندین قرارداد بازرگانی با اسرائیل امضا کرده است.

این روزنامه افزود: پسر نخست‌ وزیر ترکیه و یکی از صاحبان شرکت MB، فعال در حمل و نقل دریایی و مالک دو کشتی ˈ سفران 1 ˈو ˈ سکریا ˈ در مدت تیرگی ظاهری روابط آنکارا و تل آویو همچنان به روابط دو جانبه ادامه داده و اسناد ثبت شده در بنادر ترکیه نشان می ‌دهد که کشتی سفران 1 در مسیر آبهای ترکیه به اسرائیل در آمد ‌و شد بوده و کالا حمل و نقل کرده است.