۱۳۹۲ مرداد ۲۲, سه‌شنبه

حمله شدید به وزیر امور خارجه پیشنهادی روحانی

محمد جواد ظریف پنجمین عضو کابینه پیشنهادی حسن روحانی بود که روز سه‌شنبه در صحن علنی مجلس از برنامه‌های خود دفاع کرد. یکی از مخالفان او را به داشتن "موضع انفعالی" و ایفای نقش رابط بین محمد خاتمی و بنیاد سوروس متهم کرد.

به گزارش رادیو آلمان، نصرالله پژمان‌فر، دیگر نماینده مخالف وزارت محمد جواد ظریف، مدعی شد که برنامه‌های او برای اداره این وزارتخانه، به سیاست خارجی جمهوری اسلامی "موضعی انفعالی" خواهد بخشید. 



نماینده مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی، همچنین معتقد است که در برنامه ظریف "اثری از بیداری اسلامی و استکبارستیزی" نیست. او مدعی شد که در برنامه وزیر پیشنهادی حسن روحانی برای تصدی وزارت خارجه در مورد برنامه هسته‌ای «فقط عقب‌گرد دیده می‌شود».

پژمانفر معتقد است که غرب از معرفی محمد جواد ظریف به‌عنوان وزیر خارجه ایران شادمان شده و از وی خواست نسبت به "کف و سوت‌ها باید احساس خطر کند چرا که دشمنان ما چشم طمع به وزارت آقای ظریف دوخته‌اند و آمریکایی‌ها نیز ایشان را یک شاخه زیتون برای خود خطاب کرده‌اند».

این نماینده مجلس شورای اسلامی در پایان سخنان خود از محمد جواد ظریف به‌عنوان "رابط" محمود احمدی‌نژاد و هوشنگ امیراحمدی و "رابط" محمد خاتمی و بنیاد سوروس یاد کرد و از وی در این مورد توضیح خواست. امیراحمدی استاد دانشگاه در آمریکا و بنیانگذار و رئیس "شورای آمریکائیان و ایرانیان" است. بنیاد سوروس هم توسط جورج سوروس، سرمایه‌گذار و فعال سیاسی آمریکایی، تأسیس شده و "حمایت از نهادهای جامعه باز" را از اهداف خود می‌داند.

محمد جواد ظریف از جمله سیاستمدارانی است که از زمان گمانه‌زنی‌ها در مورد کابینه یازدهم هدف انتقاد جریان‌های محافظه‌کار در ایران بوده است. عدم حضور وی در جبهه جنگ ایران وعراق، داشتن گرین‌کارت آمریکا، مواضع او در برابر اعتراض‌های پس از انتخابات ریاست جمهوری ۱۳۸۸، "وساطت ظریف بین محمد خاتمی و جورج سوروس" و ارتباط با علی موسویان از جمله مسائل مطرح‌شده هستند. موسویان عضو تیم پیشین مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران به سرپرستی حسن روحانی بود که به ارتباط با بیگانگان و ارائه اطلاعات به آنها متهم شد. او در نهایت به دلیل "اخلال در امنیت ملی" به حبس تعلیقی و محرومیت از خدمات دولتی محکوم شد.

ظریف در روزهای اخیر در دیدار با نمایندگان مجلس شورای اسلامی در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی به این موارد پاسخ داد. خبرگزاری تسنیم به نقل از او نوشت: «می‌گویند من و آقای خاتمی در هتلی در نیویورک با جورج سوروس دیدار کرده‌ایم، چنین هتلی در نیویورک وجود ندارد؛ وی [ظریف] در این جلسه گفت که رابط ارتباط خاتمی و سوروس نبوده و اصل این دیدار را تکذیب کرد و حتی اصل دیدار خاتمی و سوروس را نیز رد کرد.»


مخالف وزیر خارجه: مراقب کیف اسناد محرمانه‌تان باشید

نادر قاضی‌پور، نماینده ارومیه، و نصرالله پژمان‌فر، نماینده مشهد و کلات، در مخالفت با وزیر پیشنهادی امور خارجه سخن گفتند.

به نوشته ایسنا، قاضی‌پور خطاب به وزیر پیشنهادی امور خارجه گفت: «یک شائبه وجود دارد که شما توان نگهداری کیف حاوی اسناد محرمانه را ندارید و این کیف را از شما دزدیده‌اند. مراقب باشید و نگذارید کیف‌تان دزدیده شود و اسناد را ببرند».

این نماینده مجلس با اشاره به این‌که ظریف در نیویورک بوده، ابراز تردید کرد که وزیر پیشنهادی به مسائل خاورمیانه، کشورهای همسایه ایران و شرق آسیا آشنا باشد. مواضع محمد جواد ظریف در قبال برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی، موضوع تحریم‌ها، فلسطین، لبنان و جنگ داخلی سوریه و همچنین "بیداری اسلامی" از جمله دیگر مواردی بود که نمایندگان مخالف وی خواستار روشن‌شدن آن شدند.

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، زنجیره انقلاب‌های اخیر در منطقه – موسوم به "بهار عربی" – را "بیداری اسلامی" خوانده است. برخی از جریان‌های حکومتی در ایران ادعا می‌کنند که این انقلاب‌ها با الهام‌پذیری از انقلاب ۱۳۵۷ در ایران به وقوع پیوسته‌اند.

قاضی‌پور همان‌طور که از محل سربازی علی‌طیب‌نیا، وزیر پیشنهادی اقتصاد و دارایی پرسیده بود، از محمد جواد ظریف هم خواست در صحن علنی و پشت تریبون مجلس بگوید محل آموزش سربازی وی کجا بوده است.