۱۳۹۲ اسفند ۱۲, دوشنبه

تجاوز جنگنده های روسی به حريم هوايی اوکراين


خبرگزاری اینترفاکس به نقل از وزارت دفاع اوکراین اعلام کرد جت های جنگنده روسیه یکشنبه شب دو بار به حریم هوایی اوکراین بر فراز دریای سیاه تجاوز کردند.

به گزارش خبرگزاری رویترز از کیف، وزارت دفاع اوکراین روز دوشنبه در بیانیه ای اعلام کرد نیروی هوایی این کشور یک فروند هواپیمای رهگیر سوخوی اس یو 27 را برای رهگیری اعزام و از هرگونه اقدام تحریک آمیز جلوگیری کرد.


هزاران نظامی روس همچنان وارد شبه جزيره کريمه می شوند   

مرزبانان اوکراینی امروز اعلام کردند هزاران روس همچنان به طور گسترده ای با نقض توافقنامه های بین المللی وارد شبه جزیره کریمه می شوند.



در 24 ساعت اخیر، 10 فروند هلیکوپتر جنگی و هشت فروند هواپیمای ترابری روسی در کریمه به زمین نشستند بدون آنکه اوکراین از قبل از آن مطلع شده باشد.

فرود این هلیکوپترها و هواپیماها برخلاف توافقنامه های بین دو کشور در باره وضع ناوگان دریای سیاه روسیه است که در کریمه مستقر شده است و در این توافقنامه ها پیش بینی شده است که کیف 72 ساعت قبل از چنین تحرکات نیرویی مطلع شده باشد.

به گفته این منبع، از اول مارس، چهار فروند کشتی جنگی روسی ناوگان بالتیک نیز وارد بندر سباستوپل شدند .

نظامیان ناشناسی که به نفع مقامات طرفدار روس محلی عمل می کنند کنترل بخشی از کریمه را در اختیار گرفته اند و نظامیان اوکراینی را در پادگان های خود تحت محاصره قرار داده اند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه از کیف، کریمه که در اختیار ترکان قرار داشت اواخر قرن هجدهم میلادی به تصرف روس ها درآمد. این شبه جزیره ابتدا در درون اتحاد جماهیر شوروی به روسیه تعلق داشت اما سال 1954 به اوکراین ملحق شد.