۱۳۹۲ اسفند ۱۲, دوشنبه

ناتو: روسیه صلح و امنیت اروپا را تهدید می کند


به گزارش خبرگزاری فرانسه از کیف، نخست وزیر اوکراین امروز اعلام کرد که کشورش در آستانه فاجعه قرار دارد


وی گفت، روسیه با اعزام نیرو به اوکراین در واقع به این کشور اعلام جنگ داده است.

در همین حال سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) از کشورهای عضو این سازمان درخواست کرد تا در نشستی فوق العاده در بروکسل شرکت کنند.

بیرکل ناتو پیش از آغاز این نشست، بیانیه ای را به شرح زیر صادر کرد:

هدف من از گرد هم آوردن نمایندگان کشورهای عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی، گفتگو درباره اقدامات نظامی روسیه در اوکراین است. از دیگر علتهای تشکیل این جلسه، بررسی تهدیدهای مطرح شده از سوی ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه علیه این کشور مستقل است.

آنچه که روسیه هم اکنون در اوکراین در حال انجام دادن است، ناقض اصول منشور سازمان ملل متحد شمرده می شود. روسیه، صلح و امنیت را در اروپا تهدید می کند. روسیه باید از فعالیتهای نظامی و تهدید های خود در قبال اوکراین دست بردارد.

امروز، ما به گفتگو درباره تاثیرات این تهدیدهای روسیه بر صلح و امنیت اروپا و همچنین روابط ناتو با روسیه خواهیم پرداخت. پس از آن، در کمیسیون ناتو-اوکراین شرکت خواهیم کرد.

ما از تمامیت ارضی اوکراین و حاکمیت این کشور حمایت می کنیم. ما از حقوق مردم اوکراین مبنی بر تعیین سرنوشت خود بدون مداخله خارجی، حمایت می کنیم. ما همچنین بر لزوم ادامه حمایت اوکراین از حقوق دموکراتیک تمام مردم این کشور تاکید می کنیم و خواستار تضمین حفاظت از حقوق اقلیت ها هستیم.
اوکراین همسایه ما است و یکی از شرکای ارزشمند ناتو شمرده می شود.