۱۳۸۹ دی ۵, یکشنبه

یارانه ها؛ گزارشی از تهران: هجوم مردم به عابربانکها

خبرنگار ما از تهران: صف های طولانی مردم در مقابل عابر بانک های تهران آنهم یک هفته پس از واریز مبلغ یارانه ها به حساب آنها غیرعادی است.
فقر آنچنان زیاد است که تا دولت پول یارانه ها را پرداخت کرد، مردم فقرزده بی آنکه فکر کنند که قبض آب و برق و گاز آنها در آخر ماه تا سه برابر افزایش خواهد یافت، به عابربانکها هجوم بردند و فکر تهیه مواد غذايی برای خود و خانوادهایشان هستند.
مردمی که بسیاری از آنها ماههاست که رنگ گوشت و مرغ و برنج را ندیده اند و شرمنده فرزندانشان هستند، حالا چند روزی را فرصت دارند تا با این «چندرغاز» پول، مقداری گوشت و مرغ و روغن تهیه کنند تا حداقل برای چند روز گرسنه نباشند. پولی که با افزایش سرسام آور قیمتها، حتی کفاف پایه ای ترین مخارج زندگی را نمی دهد.
و سئوال اینجاست، پس از آنکه این پول خرج شکم گرسنگان شد، این مردم گرفتار چگونه می توانند امورات خود را بگذرانند. خیلی ها در تهران احتمال می دهند تا دو سه ماه دیگر یعنی در آستانه عید نوروز، کشور با هرج و مرج و تنش های گسترده روبرو شود.
گفته می شود از هفته آینده کرایه ها هم گران خواهد شد. آیا با گران شدن کرایه تاکسی ها مردم اعتصاب می کنند و تاکسی سوار نمی شوند؟ هنوز معلوم نیست چه خواهد شد.
از شهرستان ها هم خبر می رسد که مردم در مقابل عابر بانک ها صف می بندند و تمام موجودی حساب خود را خارج می کنند، از ترس اینکه مبادا رژیم تصمیم اش را عوض کند و پول ها را پس بگیرد.