۱۳۸۹ دی ۲۰, دوشنبه

وزیر راه: آمار سقوط هواپیما در ایران پایین است!

وزیر راه و ترابری پس از حادثه سقوط هواپیمای بوئینگ 727 در ارومیه گفت: هنوز هم آمار سوانح هوایی ایران نسبت به متوسط حوادث هوایی جهان پایین است.
حمید بهبهانی که به دنبال حادثه سقوط هواپیمای بوئینگ 727 به همراه هیئتی خود را به ارومیه رسانده است افزود: این دومین حادثه با این وسعت طی 2.5 سال گذشته در کشور است که آمار بالایی محسوب نمی شود.
وی تاکید کرد: برخلاف برخی جوسازی ها هنوز هم امنیت پروازی در ناوگان هواپیمایی جمهوری اسلامی بالاست.
وزیر راه در عین حال تاکید کرد: دولت برای ارتقای امنیت پروازی و نیز افزایش کیفیت ناوگان خطوط هوایی ایران برنامه ویژه ای اتخاذ کرده و به زودی به اجرا در خواهد آورد.
بهبهانی با اشاره به حوادث مشابه در سایر نقاط جهان گفت: بروز اینگونه حوادث در خطوط هوایی امری طبیعی است گرچه تلاش تمام مسئولان این است که امکان وقوع چنین حوادث ناگواری به حداقل برسد.
بهبهانی با بیان اینکه دلیل اصلی سقوط هواپیمای بوئینگ 727 شرایط بد جوی و نامناسب بودن دیدن خلبان بوده است افزود: این سقوط به هیچ عنوان ناشی از نقص فنی هواپیما نبوده است.
این در حالیست که معاون استاندار آذربایجان غربی خاطرنشان کرد: صدای آخرین مکالمه خلبان با برج مراقبت حاکی از آن است که وی قبل از فرود اضطراری در منطقه حسنلو در بخش ترمنه اعلام کرده که هواپیمایش با نقص فنی مواجه شده است.
گزارش رادیو آلمان: وزیر راه ایران مدعی شد که «برخلاف جوسازی‌ها هنوز هم امنیت پروازی در ناوگان هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران بالاست».
بهبهانی با اشاره به سوانح هوایی در کشورهای دیگر تاکید کرد که «بروز اینگونه حوادث در خطوط هوایی امر طبیعی است».
بر اساس آمارهای منتشر شده، با توجه به افزایش تعداد پروازهای هوایی و انتقال بیش از ۲ میلیارد مسافر در سال میزان میانگین کشته‌شدگان سالانه در سوانح هواپیماهای غیرنظامی حدود ۵۰۰ نفر در جهان برآورد می‌شود. بطور مثال در سال ۲۰۰۴ تعداد کشته‌شدگان۴۶۶ نفر و در سال ۲۰۰۶ میلادی حدود ۸۸۸ نفر بوده است.
در آلمان به ازای هر ۵۸۸ هزار ساعت پرواز یک سانحه هوایی با تلفات جانی رخ می‌دهد. در سال ۲۰۰۹ میلادی در پی سقوط یک هواپیمای شرکت ایرفرانس بر روی اقیانوس اطلس ۲۲۸ نفر جان خود را از دست دادند.
در سال‌های گذشته ناوگاه هوایی ایران بارها با سوانح مختلف مواجه بوده است، اما بیشتر سوانح و اختلالات فنی تاکنون مربوط به هواپیماهای نوع روسی بوده‌اند.