۱۳۸۹ دی ۲۰, دوشنبه

كافی‌نت‌ها ملزم به ثبت مشخصات كاربران شدند

رئيس كل دادگستري آذربايجان شرقي گفت: از اين پس متصديان كافي‌نت‌ها ملزم هستند مشخصات كاربران خود را با درج كدملي و زمان استفاده از رايانه ثبت كنند.
به نقل از روابط عمومي دادگستري آذربايجان شرقي، حجت‌الاسلام مالك اژدر شريفي در جلسه ستاد پيشگيري و مبارزه با جرائم خاص استان اظهار داشت: بيشتر تخلفات و جرايم رايانه‌اي در كافي‌نت‌ها صورت مي‌گيرد كه درج مشخصات كاربران مي‌تواند تا حد زيادي از وقوع جرم جلوگيري كند.‌
وي تصريح كرد: كافي‌نت‌هاي غيرمجاز در اسرع وقت تعطيل شده و در صورت دريافت مجوز اجازه فعاليت داده شود.
رئيس كل دادگستري استان آذربايجان شرقي همچنين از شركت مخابرات استان خواست نسبت به تشكيل كميته‌اي نظارتي اقدام كند و خواست اين شركت از ارائه خدمات به كافي‌نت‌هاي غيرمجاز خودداري كند.
شريفي پيشگيري از وقوع جرائم را بسيار مهم خواند و افزود: تشكيل خانه‌هاي فرهنگ ديجيتال و ارائه برنامه‌هاي فرهنگي و نرم‌افزارهاي آموزنده به نوجوانان و جوانان، نظارت بيش از پيش بر كافي‌نت‌ها، تشكيل پليس رايانه‌اي، اعمال مجازات‌هاي واقعي و بازدارنده از طرف قضات، نظارت بر شركت‌هاي بازاريابي و اطمينان از ارتباط نداشتن آنها با شركت‌هاي هرمي توسط سازمان بازرگاني و تهيه مجموعه قوانين آيين‌نامه‌ها و دستورالعمل‌هاي مربوط به رايانه اينترنت و جرائم مربوط به آن از طرف اداره كل ارشاد اسلامي استان و قرار دادن آن در اختيار متصديان كافي‌نت‌ها و قضات از راهكارهاي اساسي در پيشگيري از وقوع جرائم رايانه است.

*تشكيل شعبه ويژه جرائم رايانه‌اي در تبريز
دادستان تبريز نيز در اين جلسه به تشكيل شعبه ويژه جرائم رايانه‌اي در تبريز اشاره كرد و گفت: در استان ما به علت نو پديد بودن اين جرائم؛ جرائم خاص زيادي مشهود نيست ولي براي اين جرائم مجازات‌هاي مختلفي متناسب با نوع جرم در قانون پيش‌بيني شده است.
خليل خليل‌اللهي افزود: برداشت غير مجاز از حساب‌هاي بانكي، نشر اكاذيب و هتك حيثيت افراد از مهم‌ترين جرايم رايانه‌اي در كشور هستند.