۱۳۸۹ دی ۲۰, دوشنبه

عدم پرداخت خسارت ایران از طرف ترکیه

وزير انرژي تركيه گفت كشورش در سال 2011 هيچ جريمه و خسارتي را بابت عدم برداشت كامل گاز طبيعي ايران بر اساس قرارداد بين دو طرف پرداخت نخواهد كرد .

به گزارش فارس به نقل از پايگاه اينترنتي آسيا پالس تانر ييلديز تصريح كرد ما امسال هيچ غرامت و جريمه اي را بابت گاز خريداري نشده از ايران در چارچوب قرارداد گازي دو كشور پرداخت نخواهيم كرد.
بر اساس قرارداد بين دو كشور تركيه بايد هر سال سقف مشخصي از گاز ايران را وارد كند و چه اين رقم را برداشت كند و يا نتواند اين گاز را برداشت بايد بهاي آن را به ايران بپردازد.
ييلديز تصريح نكرد آيا عدم پرداخت خسارت به ايران به معناي اين است كه تركيه كل گاز تعيين شده در قرارداد في مابين را برداشت خواهد كرد يا اين كه توافقي در اين زمينه با ايران حاصل شده است كه آنكارا از عمل به اين تعهد معاف شده است.
وي در عين حال گفت: تركيه بايد هزينه گاز خريداري نشده از روسيه را كه مبلغ زيادي خواهد بود پرداخت كند .
وي در جمع خبرنگاران در آنكارا افزود امضاي اين نوع قراردادهاي گازي در صنعت گاز تركيه معمولي و عادي است و تركيه با ايران و روسيه چنين قراردادهايي را با شرايط مشابه به امضا رسانده است .
ايران و روسيه از بزرگترين صادر كنندگان گاز به تركيه به شمار مي روند . تركيه در سال 2008 بيش از 704 ميليون دلار جريمه بابت عدم واردات گاز از ايران پرداخت كرده است .