۱۳۸۹ اسفند ۷, شنبه

تعرض به عرصه ميراث جهانی سازه های آبی شوشتر

به دنبال تخريب پل بندگرگر و انسداد تردد از آن، مديريت شهري در سطح شهرستان شوشتر اقدام به احداث پلي جديد در كنار بند ميزان كرده است. ساخت اين پل در عرصه سازه هاي آبي شوشتر مي تواند، اين اثر جهاني را در فهرست آثار در معرض خطر يونسکو قرار دهد. در حال حاضر ماشين آلات سنگين راه سازي در اين محل مشغول به کارند.

خبرگزاري ميراث فرهنگي ـ گروه ميراث فرهنگي ـ در پي آغاز عمليات احداث پل در عرصه اثر ثبت جهاني شده بندميزان شهرستان شوشتر اين اثر جهاني به احتمال زياد به عنوان اثر در معرض خطر در يونسكو قرار مي‌گيرد. در حال حاضر ماشين آلات سنگين راه سازي در اين محل مشغول به کار شده اند.


به دنبال تخريب پل بندگرگر و انسداد تردد از آن، مديريت شهري در سطح شهرستان شوشتر اقدام به احداث پلي جديد در كنار بند ميزان كرده است و از چند روز پيش نيز در اين باره دست به اقداماتي زده است كه اين امر باعث مي‌شود تا اين اثر تاريخي و ثبت جهاني شده در معرض خطر قرار بگيرد.


از دو سال گذشته كه پل بند گرگر به دلايل نشت تاسيسات آب شهري تخريب شد و هيچ اقدام عملي تا يك هفته پيش براي مرمت اين پل از طرف ميراث فرهنگي خوزستان انجام نشد مديريت شهري شوشتر ناخواسته براي ايجاد مسير تردد مردم دست به احداث پلي جديد در كنار بند ميزان زده است.


به گزارش خبرنگار ما قرار است در مسير رودخانه نيمه خشك گرگر چند حلقه لوله با قطر400 قرار گيرد و سپس از روي آنها مسير تردد اتومبيل‌هاي مردم به صورت جاده خاكي احداث شود.


احداث چنين پلي بي‌شك بدون هماهنگي با متوليان امر ميراث فرهنگي و آثارجهاني است ولي سكوت بسيار معنادار اين دستگاه‌هاي متولي پس از گذشت كمتر از يك هفته از آغاز احداث اين پل براي دوستداران ميراث فرهنگي بسيار باعث شگفتي شده است.