۱۳۸۹ اسفند ۷, شنبه

تجمع اعتراضی علیه تخریب یک مکان تاریخی

کمیته بین المللی نجات پارسارگاد

سلطان اسحاق یا سلطان سهاک (675-798 هجری) یکی از دانشمندان و عرفای کرد بوده است که  کردها او را پیامبر صلح و آشتی می  دانند. او موسس مسلک یارسان  اهل حق است. اصطلاح یارسان در دوره سلطان اسحاق بوجود آمده . آن ها حدود چهارصد سال با عرب ها رویارو بودند و سعی داشتند که آیین ها و سنت های ایرانیان را احیا کنند. گفته می شود که آیین هایی چون آیین بابک خرمدین، یا ارمتیان از دل یارسان بوجود آمده است در حال حاضر نیزسلطان اسحاق  برای مردم کردستان و استان های همجوار مورد احترام بسیار است. آرامگاه او که اکنون به بهانه عملیات عمرانی در خطر نابودی قرار دارد در مسیر جاده پاوه به نودشه در نزدیکی روستای نیسانه و در کنار ساحل رود سیروان قرار دارد. متاسفانه د ر این سال های گذشته به دلیل شدت تبعیض های فرهنگی و مذهبی مرتب آثار تاریخی، فرهنگی و مذهبی مورد تهاجم قرار گرفته و به بهانه ی عمران و سازندگی گرفتار تخریب و نابودی هستند. یکی از این آثار آرامگاه سلطان اسحاق، بزرگ یارسان اهل حق است که گذشته از جنبه مذهبی یکی از آثار تاریخی سرزمین به حساب می آید.

روز ششم اسفند ماه مردمان بسیاری در اعتراض به اقدام مسئولین دولتی که تدارک نابودی این آرامگاه را می بینند در اطراف این آرامگاه جمع شده و  علیه این اقدام ضد ملی و ضد انسانی اعتراض کردند. در زیر گزارشی از این تجمع اعتراضی را که در سایت کردونه منتشر شده است را ملاحظه می کنید. کمیته بین المللی نجات پاسارگاد گزارش این اعتراض را به یونسکو خواهد فرستاد .

روز جمعه 6/12/1389 راس ساعت 10 صبح یک راهپیمائی و تجمعی اعتراضی در مکان مقدس پردیور به خاطر جلوگیری از تخریب ابن مکان تاریخی و مقدس یارسان(اهل حق) برگزار شد. درابن حرکت تعداد زیادی از مردم کرد شرکت نمودند آنها به کسانی که به بهانه ساخت و ساز و تعمیرات قصد تخریب ابن بنای تاریخی و مقدس (مقبره حضرت سلطان اسحاق) واقع در هورامان را دارند هشدار دادند که انان نخواهند گذاشت به بهانه واهی این مکان تاریخی کرد که در نوع خود منحصر بفرد است خراب نمایند.