۱۳۸۹ بهمن ۱۸, دوشنبه

اوباما: پيشرفت در روند سیاسی مصر

به گزارش خبرگزاری فرانسه از واشنگتن، رئیس جمهور آمریکا امروز اعلام کرد، شاهد پیشرفت در روند سیاسی مصر هستیم.

باراک اوباما که به سئوال خبرنگاران در باره اوضاع مصر پاسخ می داد، گفت، باید گفتگوها ادامه پیدا کند و تا کنون پیشرفت هم داشته است.

اظهارات رئیس جمهور آمریکا یک روز پس از ملاقات عمر سلیمان، معاون رئیس جمهور مصر با گروههای مخالف به منظور پایان دادن به بحران سیاسی در این کشور بیان می شود.

از سوی دیگر احمد شفیق، نخست وزیر مصر امروز اعلام کرد، گفتگو با مخالفان برای دومین روز متوالی ادامه دارد و این نشانه مثبتی برای امکان رسیدن به توافق است.

وی گفت، کناره گیری حسنی مبارک در حال حاضر از نظر قانونی امکان پذیر نیست و دولت و گروه کاری مبارک برای به انجام رساندن تدابیر قانونی تلاش می کنند.

نخست وزیر مصر تاکید کرد، بقای نظام در چند ماه آینده تضمینی برای ثبات در کشور بشمار می رود.

رادیو فرانسه نیز در گزارشی گفت، زندگی در قاهره پایتخت بیست میلیون نفری مصر به تدریج روال عادی خود را از سر گرفته و شماری کثیر از فروشگاه ها روز دوشنبه درهای خود را به روی مردم باز کردند.


برکناری زودهنگام مبارک به صلاح مردم مصر نیست

وزیر خارجه آمریکا گفته است، برکناری زودهنگام حسنی مبارک به صلاح مردم مصر نیست و ممکن است مشکلاتی بوجود بیاورد.

هیلاری کلینتون افزود، البته ما بر ماندن حسنی مبارک اصرار نمی کنیم، اما به نظر می رسد همانطور که فرانک ویزنر فرستاده ویژه باراک اوباما در مصر گفته است، مبارک باید در دوره انتقال قدرت باقی بماند .

فرانک ویزنر فرستاده ویژه باراک اوباما در مصر در کنفرانس امنیتی مونیخ که کلینتون نیز در آنجا حضور داشت گفت، ماندن حسنی مبارک در دوران انتقالی مهم است.

باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا نیز گفته است، روند انتقال سیاسی در مصر خواست مردم است، اما تا زمان انتقال قدرت مبارک باید بماند.


دولت مصر موافقت کرد به قانون وضع فوق العاده پايان دهد

عمر سلیمان معاون رئیس جمهور مصر روز یکشنبه با توجه به اوضاع امنیتی در این کشور، در مذاکرات با طرف های مخالف موافقت کرد به قانون وضع فوق العاده پایان دهد.

این قانون از سال 1981 میلادی در پی ترور انور سادات رئیس جمهور اسبق مصر به اجرا در آمده است.

پارلمان مصر ماه مه گذشته تصمیم گرفت قانون وضع فوق العاده را برای دو سال دیگر تمدید کند.

مخالفان دولت این قانون را به علت اینکه اقدامات سرکوبگرانه علیه آنها را تسهیل می کند، محکوم کرده اند.

پایان دادن به قانون وضع فوق العاده، یکی از درخواست های تظاهرکنندگان و گروه های مخالف دولت مصر در جریان اعتراض های گسترده اخیر بود.


اخوان‌المسلمین از حمایت اکثریت برخوردار نیست

رادیو آلمان: رئیس‌جمهور آمریکا به‌رغم تاکید بر تغییر فوری و منظم حکومت در مصر، شتاب تحولات سیاسی را از جمله اختیارات مصریان دانست. در این میان اظهارات اوباما و دولت وی نسبت به گروه اخوان‌المسلمین با احتیاط بیشتری همراه شده است.

رئیس جمهور آمریکا در یک برنامه زنده‌ی پربیننده در "شبکه تلویزیونی فاکس" نتیجه دو هفته اعتراضات خیابانی برای برگزاری انتخابات آزاد و منصفانه را عدم بازگشت مصر به گذشته دانست و تأکید کرد: "تنها حسنی مبارک، رئیس جمهوری مصر می‌داند که با چه شتابی از مقام خود کناره‌گیری می‌کند".

اوباما افزود: "آمریکا نمی‌تواند به زور دیکته کند که آقای مبارک در چه زمانی کناره‌گیری کند، اما امیدوار است که دولتی به نمایندگی از مصری‌ها هرچه زودتر روی کار آید که ایالات متحده بتواند با او به عنوان یک شریک همکاری کند". اوباما در سخنانش بطور مستقیم از مبارک نخواست که از مقام خود به سرعت کناره‌گیری کند.

رئیس جمهور آمریکا در واکنش به نگرانی بین‌المللی از روی کارآمدن یک گروه بنیادگرای اسلامی در مصر گفت: "گروه اخوان‌المسلمین تنها یکی از جناح‌های سیاسی در مصر است و از حمایت اکثریت برخوردار نیست".

به گفته اوباما برخی از جنبه‌های ایدئولوژیک این گروه ضد آمریکایی است. اخوان‌المسلیمن بزرگترین و تشکل مخالفان دولت مصر به شمار می‌آید و از سازماندهی نسبتاَ بالایی برخوردار است.

همزمان هیلاری کلینتون، وزیر خارجه آمریکا نیز ضمن استقبال از مشارکت اخوان‌المسلمین در مذاکرات گفت: "خواسته ما روشن است؛ ما از انتقال قدرت تا انتخابات آزاد و سالم پشتیبانی می‌کنیم و با خشونت مخالفیم و سرانجام این مردم هستند که آینده مصر را رقم خواهند زد".