۱۳۹۱ فروردین ۱۵, سه‌شنبه

سفر هيئت سازمان ملل تا 48 ساعت دیگر به دمشق

به گزارش خبرگزاری فرانسه از ژنو، سخنگوی کوفی عنان فرستاده ویژه سازمان ملل و اتحادیه عرب به سوریه روز سه شنبه گفت هیئتی از سازمان ملل ظرف چهل و هشت ساعت آینده برای کارهای مقدماتی استقرار ناظران در سوریه عازم آن کشور می شود.

این مقام سازمان ملل افزود این هیئت شامل پنج تا شش کارشناس این سازمان است.

سخنگوی عنان در مورد این پرسش که ناظران سازمان ملل چه زمان در سوریه مستقر می شوند، اظهار بی اطلاعی کرد و گفت، برای اینکه این ناظران در سوریه مستقر شوند، ابتدا تصویب یک قطعنامه در سازمان ملل و سپس توقف خشونت ها در آن کشور لازم است. 

کوفی عنان روز گذشته در گزارش خود به اعضای پانزده گانه شورای امنیت اعلام کرد که رژیم سوریه با ضرب الاجل دهم ماه آوریل برای پایان دادن به بحران این کشور موافقت کرده است. 

وی گفت، در نظر دارد هیئتی از ناظران را برای نظارت و کنترل فرآیند توقف خشونت ها در سوریه مستقر کند و پانزده عضو شورای امنیت نیز از این طرح به طور کامل حمایت کردند. 

از سوی دیگر برخی از منابع خبری منطقه خبر دادند که ولید المعلم وزیرامور خارجه رژیم سوریه در نامه ای به کوفی عنان اعلام کرد که دمشق برای فراخوانی تجهیزات نظامی خود از شهرها آمادگی دارد، اما این منابع به زمان خاصی در نامه ولید المعلم برای این کار اشاره نکردند.


ابراز تردید آمریکا

رژیم سوریه هفته گذشته نیز گفته بود طرح صلح کوفی عنان را می پذیرد. اما به گفته دیپلمات ها، کوفی عنان به شورای امنیت گفته تاکنون هیچ نشانه ای دایر بر اینکه حکومت بشار اسد آن را اجرا کرده باشد دیده نمی شود.

به گزارش بی بی سی، سوزان رایس، سفیر آمریکا در سازمان ملل پس از نشست دوشنبه با حضور کوفی عنان گفت: "ما قبلا دیده ایم که قول هایی داده شده و بعد شکسته شده."

سفیر آمریکا گفت، تجربه "ما را وامی دارد مشکوک باشیم" که سوریه طرح کوفی عنان را اجرا خواهد کرد و اخطار داد که امکان دارد خشونت ها بدتر شود.