۱۳۹۱ فروردین ۱۵, سه‌شنبه

میانمار؛ آنگ سان سوچی، از زندان تا نمایندگی مجلس


رادیو آلمان: آنگ سان سو چی، برندۀ جایزۀ صلح نوبل در سال 1991 و نماد اصلی مبارزات و مقاومت در برابر رژیم دیکتاتور برمه موفق شد با كسب اكثريت قاطع آراء وارد پارلمان کشورش شود. گفته می شود که حزب وی با کسب 99 در صد آرأ به پیروزی دست یافته است.

آنگ سان سو چی 66 ساله که به بانوی رانگون معروف است از سال 1989 تا سال 2010، یعنی به مدت پانزده سال در حبس و حصر خانگی به سر می برد.

پدر وی ژنرال آنگ سان، قهرمان استقلال برمه به حساب می آید و در سال 1947 در رانگون پایتخت این کشور به قتل رسید.

آنگ سان سو چی که در آن زمان دو ساله بود در کنار مادرش بزرگ شد و به همراه وی که به عنوان سفیر برمه در هند منصوب شده بود، به این کشور رفت.

در آنجا آنگ سان سو چی در دانشگاه دهلی نو مشغول تحصیل در رشتۀ فلسفه شد و بعد از آن به انگلستان سفر کرد و در از دانشکدۀ آکسفورد در رشتۀ علوم سیاسی و اقتصادی فارغ التحصیل گشت.

سپس وی با یک پژوهشگر دانشگاهی بریتانیایی تبت شناس ازدواج کرد و در سال 1988 برای رسیدگی به وضعیت بیماری مادرش به برمه بازگشت و در شورش دانشجویان مشارکت ورزید، طغیانی که باعث سرنگونی رژیم ژنرال نه وین شد.

در این میان آنگ سان سو چی با اعلام اینکه به عنوان دختر پدری که برای آرمان های دموکراسی و آزادی و استقلال در برمه جنگیده نمی توانست ساکت بماند و با راه اندازی لیگ ملی دموکراسی، سازمانی که دبیر کلی آنرا نیز عهده دار شد، خواهان پایان رژیم نظامی حاکم شد.

همین امر سبب گشت که نظامیان وی را در حصر خانگی قرار دهند، تا زمانیکه در سال 2010 به دنبال رفرم های رژیم حاکم آزادی خود را باز یافت.

بدین ترتیب آنگ سان سو چی برای اولین بار و پس از سال ها حصر خانگی و مبارزه با حکومت نظامیان به مجلس نمایندگان برمه راه یافت. حزب وی موفق شد از مجموع ۴۵ کرسی انتخابات میاندوره ای مجالس ملی، سنا و منطقه ای برمه ۴۴ کرسی را از آن خود کند.